Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

Vintagefeber med Peder – Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi.

Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.


Början på en Dröm

Venturis resa började 1986 med den blygsamt namngivna MVS Venturi 200. För den nyfikne står MVS för Manufacture de Voitures de Sport, vilket betyder ”sportbilstillverkare”. Med en försiktig start och senare förbättringar som 1989 års MVS Venturi 260, byggde märket upp ett rykte som en seriös utmanare.

Men det var först 1992 som Venturi verkligen tog steget in i superbilens värld. Då lanserades den bil som skulle definiera deras arv: 400 GT.


Design: Ett Superbilens Potpurri

Vid första anblick kan 400 GT verka som en greatest hits-samling av 70- och 80-talets superbilar. Den påminner om en Ferrari F40 med stänk av Lotus Esprit, en nypa BMW M1 och en hint av Ferrari 328. Resultatet? En bil som är lika 90-tal som en grunge-låt, men samtidigt helt unik.

Även om designen fick sin beskärda del av kritik, lyckades Venturi skapa en bil som fångar självaste essensen av eran. Och under dess aerodynamiska skal låg en ingenjörsdröm.


Teknik: Magin bakom PRV V6

400 GT skilde sig från mängden genom att inte satsa på en V12 eller en twin-turbo V8. Istället använde den en PRV V6-motor – resultatet av ett samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo. För puristerna kanske detta låter enkelt, men Venturi arbetade sin magi på denna motor.

Med större turboaggregat och intercoolers pressade de upp effekten till imponerande 408 hästkrafter och 520 Nm. För en bil som endast vägde 1 134 kg, var detta mer än tillräckligt för att ge Ferrari 355 en match – och det till ett lägre viktpris.

Det som verkligen satte Venturi på kartan var dock dess bromsar. 400 GT blev den första gatlegala bilen i världen att erbjuda kolfiberbromsar som standard.


Racingblod i Ådrorna

Även om 400 GT var en imponerande gatbil, var den i hjärtat en racerbil. Den designades ursprungligen för FIA

enhetsklass med Venturi-bilar. Det är här vår huvudperson tar sin plats i rampljuset.

Den bil som nyligen dök upp till försäljning i Paris är chassi nummer 51, en av endast 73 Trophy-versioner som tillverkades. Från 1992 till 1994 tävlade den i Gentlemen Drivers Trophy, följt av Philippe Charriol Supersports Trophy 1995 och andra racingevent fram till 2000.

Efter år av intensiv racing fick denna bil en välförtjänt helrenovering 2016. Idag är den återställd till sitt ursprungliga skick, med en elegant silverlack och en blå racingrand som påminner om dess tävlingsarv.


En Samlarbil för de Modiga

Att äga en Venturi 400 GT är som att äga en bit motorsporthistoria. Med endast 73 exemplar byggda är det sällsynt att dessa bilar dyker upp på marknaden. Priset för chassi nummer 51? 165 000 euro – cirka 1,9 miljoner kronor. Med tanke på dess låga produktionsantal och rika racinghistoria, är det dock svårt att argumentera emot värdet.


Venturi: En Underskattad Pärla

Venturi 400 GT är mer än bara en bil; det är en symbol för fransk ingenjörskonst och en påminnelse om att även små tillverkare kan skapa något som för evigt lämnar ett avtryck i bilhistorien.

Så nästa gång du ser en Ferrari eller en Porsche, tänk på Venturi – märket som vågade drömma stort och levererade något som, än idag, är lika imponerande som det var på 90-talet.

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

Ex.2 Banner

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

När Bugatti W16 Mistral avtäcktes, stannade bilvärlden upp för ett ögonblick. Denna öppna hyperbil markerar slutet på en epok – den sista Bugattin som drivs av den ikoniska W16-motorn. En motor som har definierat hastighet och ingenjörskonst i över två decennier. Bara 99 exemplar av denna mästerliga roadster kommer att byggas, var och en med en prislapp på cirka 50 miljoner kronor. Trots den hisnande kostnaden sålde de slut direkt. Vad är det som gör Mistral så speciell, och vilka är de privilegierade ägarna som redan säkrat sina exemplar? W16 Mistral: Ett Mästerverk i Varje Detalj Mistral är inte bara…
Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi. Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.…
När Aston Martin Valkyrie Slog Världsrekordet på Silverstone för Gatulaglig Bil!

När Aston Martin Valkyrie Slog Världsrekordet på Silverstone för Gatulaglig Bil!

I en värld där millisekunder är skillnaden mellan historia och glömska har en bil rest sig som den obestridda härskaren av banracing – Aston Martin Valkyrie. Den legendariska Silverstone-banan, som har varit scen för otaliga episka motorsportögonblick, fick nyligen bevittna ett nytt kapitel i racinghistorien. Med ett öronbedövande vrål från dess hybriddrivlina skrev Aston Martin Valkyrie in sig i rekordböckerna som den snabbaste produktionsbilen någonsin på denna ikoniska bana. Rekorddagen: En Prestationskavalkad När nyheten nådde världen kom den med ett rungande tillkännagivande från Aston Martin: ”Rekordkrossare. Med en tid som slog det tidigare varvrekordet med hela 10 sekunder har Aston…
Ducati Monster – Ett Odjur med Sofistikerad Vildhet...

Ducati Monster – Ett Odjur med Sofistikerad Vildhet...

Det är en tidig höstmorgon i Bologna. Solens strålar bryter genom det svaga diset, och i horisonten tornar Apenninernas böljande kullar upp sig som en perfekt lekplats för en ny spelare på två hjul – Ducati Monster. En motorcykel som inte bara bär namnet av en legend utan också har potential att omdefiniera vad det innebär att vara ett “monster” på vägarna. Monster-serien har varit Ducatis ryggrad sedan 1993, en symbol för naken kraft och kompromisslös design. Nu, med den senaste generationen, har Ducati lyckats med en delikat balansgång: att hedra sin historia samtidigt som de bryter ny mark. Design:…
Hasse Söderström rapporterar direkt från Circuito de Jerez: "Lamborghini Super Trofeo-finalerna blev en explosiv kraftmätning!"

Hasse Söderström rapporterar direkt från Circuito de Jerez: "Lamborghini Super Trofeo-finalerna blev en explosiv kraftmätning!"

Med solen som strålade över Circuito de Jerez och doften av bränt gummi i luften avslutades den ordinarie säsongen för Lamborghini Super Trofeo 2024 med en dramatik som ingen racingentusiast kunde drömma om. STEC´s egen Hasse Söderström var på plats för att bevittna säsongsfinalen där mästare kröntes i tre olika kontinentalmästerskap: Asien, Europa och Nordamerika. – Stämningen här är elektrisk. Fans från hela världen har samlats för att se vad som utan tvekan är den mest prestigefyllda Lamborghini-serien någonsin, berättar Hasse direkt från banan. Triumfer och tragedier på spansk mark Under åtta rafflande race med Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2…
Elon Musk, Donald Trump och Teslas miljardrally: En Gamechanger för hela Fordonsmarknaden?

Elon Musk, Donald Trump och Teslas miljardrally: En Gamechanger för hela Fordonsmarknaden?

Ett val som förändrade allt. När Donald Trump återtog Vita huset som USA´s 47president, var det inte bara en politisk jordbävning – det var också en katalysator för Teslas aktier att explodera. På bara några dagar efter valet steg aktiekursen med 27 %, vilket skickade företagets marknadsvärde över 1 biljon dollar för första gången på nästan två år. Marknadens signaler var tydliga: med Trump tillbaka vid rodret och en ny våg av nationalism och innovation i luften, kunde Tesla bara vinna. Men vad låg egentligen bakom uppgången? Var det Trumps tidigare stöd för amerikansk industri, eller marknadens spekulationer om framtida…
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid 2025 – Elegans och Kraft i en Ny Tidsålder

Porsche Panamera Turbo E-Hybrid 2025 – Elegans och Kraft i en Ny Tidsålder

Att sätta sig i Porsche Panamera Turbo E-Hybrid 2025 är som att kliva in i en värld där sportbilsdrömmar och komfort i absolut lyxformat möts. Med denna senaste version av Panamera har Porsche tagit sin hybridteknik till nästa nivå, där prestanda och hållbarhet balanseras på ett sätt som inte bara tilltalar entusiaster utan också de som vill ha en försmak av framtiden. För Porsche handlar Panamera Turbo E-Hybrid 2025 om att definiera om vad som är möjligt – både när det gäller elektrifiering och kraftfull körning. En Hybridmotor som Utmanar Världens Supersportbilar Under motorhuven på Porsche Panamera Turbo E-Hybrid 2025…
Lamborghini SIAN FKP 37 – När Hybridteknik Möter Italiensk Körpassion!

Lamborghini SIAN FKP 37 – När Hybridteknik Möter Italiensk Körpassion!

Att kliva in i Lamborghini SIAN FKP 37 är som att träda in i en värld där ingenjörskonst, fart och exklusivitet smälter samman på ett sätt som få bilar ens vågar närma sig. Lamborghini, den italienska superbilstillverkaren känd för att tänja på gränserna för vad som är tekniskt möjligt, har med SIAN FKP 37 skapat ett fordon som fångar essensen av framtiden samtidigt som det hyllar märkets rika historia. SIAN FKP 37 är Lamborghinis första hybridmodell och en homage till den ikoniske Ferdinand Karl Piëch, och med detta steg in i hybridvärlden för Lamborghini in sin signaturstil av rå kraft…
"Ferrari SF90 XX Spider – Hybriden som Tänjer Gränserna för Kraft och Prestanda"

"Ferrari SF90 XX Spider – Hybriden som Tänjer Gränserna för Kraft och Prestanda"

Att skriva om Ferrari SF90 XX Spider är som att gräva in i det allra innersta av italiensk körpassion och ingenjörskonst, där en symfoni av kraft, prestanda och design möts i en enda slående upplevelse. När Ferrari släpper en XX-version, vet vi att något exceptionellt väntar. SF90 XX Spider, den senaste pärlan i XX-serien, är inget undantag – den är en hyllning till prestanda och ett mästerverk av teknisk innovation. En Genomgång av Prestanda Ferrari SF90 XX Spider bygger vidare på SF90 Stradale, men tar prestandan till en ny nivå. Under motorhuven sitter en 4,0-liters V8-twin-turbo-motor som, tillsammans med tre…
Motorfestivalerna 2025: Se, Röra & Köpa – En Explosion av Motorpassion med Nya Möjligheter!

Motorfestivalerna 2025: Se, Röra & Köpa – En Explosion av Motorpassion med Nya Möjligheter!

Se, Röra & Köpa gör premiär för att kunna göra avsevärda kap inom fordon, tjänster & tillbehör! Motorkultur introducerar – ” Se, Röra & Köpa ” ! Motorfestivalerna 2025 fortsätter att växa och utvecklas med konceptet ”Se, Röra & Köpa” – en unik möjlighet där besökare kan uppleva fordon och motorrelaterade föremål på nära håll. För första gången inkluderas en liveauktion med exklusiva kampanjer på fordon och tjänster, en dynamisk del av festivalerna som erbjuder en interaktiv, spännande köpupplevelse för alla. Festivalerna äger rum på flera platser i Sverige, inklusive Gotland, Göteborg, Vårgårda, Tierp, Mittsverigebanan och Rimbo Slotsträff den 24–25…
Motorextra´s Jubileumsreportage nr 500 firas med Motorkultur: Storsatsar på Motorfestivaler med Konceptet '' Se, Röra & Köra '' 2025 - 8 Färdiga datum med Motorfestivaler över hela Sverige!

Motorextra´s Jubileumsreportage nr 500 firas med Motorkultur: Storsatsar på Motorfestivaler med Konceptet '' Se, Röra & Köra '' 2025 - 8 Färdiga datum med Motorfestivaler över hela Sverige!

Motorkultur bjuder in till Husvagn & Husbilstema med fokus på Fritidsfordon! Under 2025´s motorfestivaler satsar Motorkultur stort på ett nytt tema för alla camping- och friluftsentusiaster – husvagnar och husbilar. Med fokus på fritidsfordon får besökare chansen att utforska de senaste modellerna, praktiska tillbehör och inspireras till nästa äventyr på vägarna. Motorentusiasterna har all anledning att fira – 2025 blir året då Motorkultur tar sina festivaler till nya höjder och ger Sveriges motorälskare en oförglömlig upplevelse på åtta platser runt om i landet. Under det nya konceptet ”Se, Röra, Köra och Köpa” bjuder årets motorfestivaler in besökare att inte bara…
Motorextra Jubileums-Reportage nr 499: "Kungen av Le Mans – Ferrari 499P"

Motorextra Jubileums-Reportage nr 499: "Kungen av Le Mans – Ferrari 499P"

I över femtio år har Ferrari varit en kraft att räkna med på världens racerbanor. Men sällan har förväntningarna varit så höga som när Maranello-legenden återvände till Le Mans Hypercar-klassen med 499P – en hyllning till deras legendariska racingarv och en vågad inblick i framtiden. Detta är berättelsen om Ferrari 499P, en bil som inte bara förde Ferrari tillbaka till toppen av FIA World Endurance Championship (WEC), utan också till racerbanan där myter skapas och hjältar föds: Le Mans. En Återkomst med Vinnande DNA Namnet ”499P” bär inte bara Ferraris historia; det väcker liv i en tradition av vinnande ingenjörskonst…
stec-norge (1)