Porsche 918 Spyder är inte bara en bil – det är en teknologisk milstolpe som omdefinierade vad en superbil kan vara. Med sin hybriddrivlina, aerodynamiska design och kompromisslösa prestanda lämnade den bilvärlden mållös vid sin debut 2014. Här utforskar vi sju nyckelfakta om denna ikoniska hybrid-superbil som fortfarande fascinerar bilentusiaster världen över.
1. Drivlinan som förändrade allt
Under motorhuven på Porsche 918 Spyder hittar vi en banbrytande hybridlösning. Kombinationen av en 4,6-liters V8-motor med 578 hk och två elmotorer ger en total effekt på 899 hk. Denna kombination möjliggjorde en accelerationssiffra från 0 till 100 km/h på endast 2,6 sekunder och en topphastighet på 345 km/h. Tekniken som användes i 918 Spyder influerade senare både Porsches racerbilar och gatubilar.
2. Regenerativ bromskraft
Likt Formel 1-bilar använde 918 Spyder avancerad energiregenerering vid inbromsningar. Med Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) och sexkolvsok säkerställdes kraftfull bromsförmåga. Kombinationen av dessa system gav inte bara korta bromssträckor utan också effektiv energihantering som bidrog till bilens hybriddrivlina.
3. Låg vikt för maximal prestanda
Med en kaross tillverkad av kolfiberförstärkt plast (CFRP) och andra viktbesparande lösningar, som magnesiumhjul i Weissach-paketet, vägde 918 Spyder endast 1 674 kg. Detta gav inte bara imponerande prestanda utan också en exceptionell kördynamik tack vare en låg tyngdpunkt och perfekt viktfördelning.
4. Avtagbart tak – en Porsche-klassiker
Som namnet antyder, har 918 Spyder ett avtagbart tak som kan förvaras i bagageutrymmet fram. Denna funktion, tillsammans med möjligheten att köra i tyst elektriskt läge eller njuta av V8-motorns vrål, skapade en unik körupplevelse som få bilar kan matcha.
5. En exklusiv investering
Endast 918 exemplar av Porsche 918 Spyder tillverkades, vilket gör den till en av de mest exklusiva Porscharna någonsin. Vid lanseringen 2014 kostade bilen från 768 026 euro i Tyskland. Idag säljs dessa bilar för över miljonen euro, vilket gör den till en attraktiv investering för samlare.
6. Rekord som imponerar
Den 4 september 2013 satte 918 Spyder ett nytt rekord på Nürburgring Nordschleife med en varvtid på 6 minuter och 57 sekunder – den första produktionsbilen att gå under 7 minuter. Med Weissach-paketet och Porsche-förare bakom ratten slog bilen flera andra rekord, inklusive på Bugatti Circuit i Le Mans.
7. Arvet lever vidare
Även efter att produktionen avslutades 2015 fortsätter 918 Spyder att influera Porsche. Den har lagt grunden för dagens hybrider och elbilar, inklusive den elektriska Porsche Taycan och 963 LMDh-prototypen. Dess banbrytande teknik och design inspirerar fortfarande nya generationer av Porsche-bilar.
Mer om Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder är inte bara en bil – det är en manifestation av ingenjörskonst, innovation och passion. Dess inflytande sträcker sig långt bortom dess produktionsår, och den förblir en symbol för vad som är möjligt när tradition möter framtidens teknik.
www.porsche.com/stories/innovation/how-much-is-a-porsche-918-spyder