På Koenigseggs campus i Ängelholm invigs ett nytt kapitel i bilhistorien. Den 11 000 kvadratmeter stora Gripen Atelier, en imponerande anläggning för utveckling, design, produktion och showroom, blir hem för världens första fyrsitsiga megacar – Koenigsegg Gemera.
Gripen Atelier, med sin moderna arkitektur och högteknologiska kapacitet, utökar Koenigseggs totala anläggningsyta till 30 000 kvadratmeter. Denna expansion möjliggör en parallell utveckling av Gemera och företagets tvåsitsiga modeller, vilket stärker Koenigseggs position som världsledare inom extrema prestandabilar.
Gemera – En megacar för framtiden
Gemera, som redan vid sin konceptlansering 2020 chockade bilvärlden, har nu förvandlats till sin slutgiltiga form – Client Specification Gemera. Denna version, som bygger vidare på tidigare prototyper, introducerar banbrytande teknik som sätter nya standarder för branschen.
En av de största förändringarna är implementeringen av Light Speed Tourbillon Transmission (LSTT), en revolutionerande växellåda som kombinerar avancerad ingenjörskonst med en viktoptimerad design. För att förstärka detta har Koenigsegg utvecklat Dark Matter E-motorn, en elektrisk motor med 800 hästkrafter och ett vridmoment på 1250 Nm. Dessa teknologiska underverk arbetar tillsammans med den tvåliters trecylindriga twin-turbo TFG-motorn, vilket ger Gemera en total effekt på 1400 hk och 1850 Nm.
Christian von Koenigsegg förklarar:
”Vi såg möjligheten att lyfta Gemera till en nivå där prestanda och användarvänlighet möts på ett sätt som tidigare varit omöjligt. Med LSTT och Dark Matter-motorn har vi skapat en bil som inte bara är snabbare, utan också mer engagerande att köra.”
Gemera HV8 – En ny era för megacars
Som om det inte vore nog presenterade Koenigsegg även en ännu kraftfullare version: Gemera HV8 (Hot V8). Genom att integrera den kraftfulla Jesko V8-motorn med den kompakta LSTT, har Koenigsegg skapat ett teknologiskt mästerverk.
Gemera HV8 levererar otroliga 2 300 hästkrafter och 2 750 Nm, vilket gör den till den starkaste produktionsbilen i världen. Kombinationen av ljudet från Jesko V8, den elektriska propulsionen från Dark Matter-motorn och den lätta, responsiva transmissionen gör detta till en bil som inte bara bryter rekord utan också definierar en ny kategori inom hypercars.
Christian von Koenigsegg summerar:
”Gemera HV8 är inte bara en megacar; den är en fulländad förening av prestanda, innovation och praktisk användbarhet. Den är lika mycket en familjebil som ett prestandamonster – en bil för framtiden.”
Gripen Atelier – Framtidens födelseplats
I Gripen Atelier påbörjades produktionen av Gemera i slutet av 2024, med de första leveranserna planerade till våren 2025. Denna toppmoderna anläggning representerar inte bara en ny standard för Koenigsegg utan också en ny era för bilindustrin.
Med sin banbrytande teknik, hållbarhetsfokus och oslagbara prestanda bekräftar Koenigsegg ännu en gång sin plats som pionjär inom megacars – och Gripen Atelier är platsen där framtidens drömmar formas till verklighet.