STCC 2025 tar Timeout – Hela Serien läggs på Hyllan tills 2026…

Svensk motorsport fick nyligen beskedet att STCC 2025 sätts på paus, med fokus och resurser som istället riktas mot en starkare återkomst under 2026. Beslutet, som fattats i samarbete med teamen och Svensk Bilsport, grundar sig i tidsbrist för att säkra en ny promotor och osäkerhet kring de rådande ekonomiska förutsättningarna i världen. Det här innebär att 2025 blir ett mellanår för Sveriges främsta banracingmästerskap, men arrangörerna ser med optimism mot framtiden.

– Arbetet med att skapa en hållbar och framgångsrik plattform för STCC fortsätter tillsammans med partners, team, arrangörer och Svensk Bilsport. Vi ser med tillförsikt på de möjligheter som finns för att återetablera mästerskapet i en stark och stabil form inför 2026, säger Micke Bern, vd för SNB Group, ägare av varumärket STCC.

Vägen framåt – En hållbar framtid för STCC

Även om det inte blir något officiellt STCC-mästerskap under 2025 har arbetet redan börjat för att återuppbygga ett ännu starkare mästerskap. STCC:s mål är att skapa en långsiktig och hållbar tävlingsplattform som kan stå emot de utmaningar som motorsporten står inför – både ekonomiska och organisatoriska. Genom samarbete med Svensk Bilsport, partners och team, hoppas arrangörerna att kunna säkra en ny promotor och ett stabilt upplägg för framtiden.

Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsports bolag, bekräftar vikten av att sätta en långsiktig strategi.
– Vi har undersökt förutsättningarna för STCC 2025, men insett att det inte finns tillräckligt med tid för att genomföra ett mästerskap av den kaliber som ett Racing-SM förtjänar. Därav tar vi sikte på att mästerskapet ska komma tillbaka starkare 2026. Vi behöver sätta en strategi och en plan framöver, likt det vi gjort med Rally-SM.

Stödet från racingvärlden

Bland förarna råder blandade känslor kring beskedet, men de flesta förstår att det är en nödvändig paus för att säkra ett bättre och mer hållbart mästerskap framöver. Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport, delar sina tankar:
– Den racing vi bjöd på under 2024 var en av de bästa vi sett på länge. Tiden blev dock för knapp för att få till ett starkt mästerskap med en ny promotor inför 2025. Oavsett så är vi övertygade om att detta är rätt väg att gå och ser fram emot STCC 2026.

Det är tydligt att både arrangörer och deltagare siktar mot en framtid där STCC kan återkomma starkare än någonsin. Fokus ligger nu på att säkra alla bitar som behövs för att mästerskapet ska kunna blomstra igen.

Vad händer med 2025?

Även om själva STCC-mästerskapet ställs in för 2025, kommer de flesta av de planerade tävlingarna ändå att genomföras. Det är endast Göteborgstävlingen som ställs in helt. Övriga event – Gelleråsloppet på Gelleråsen Arena, Airport Race på Ljungbyheds Motorbana, Newsracet på Ring Knutstorp och Grande Finale på Mantorp Park – kommer att hållas som planerat, med deltagande från andra racingklasser. Detta ger både förare och publik möjlighet att ändå få en dos av banracing under året, även om STCC som mästerskap pausar.

Elektrifiering och framtidens racing

STCC har sedan sin elektrifiering 2024 befunnit sig i en ny era av racing, där elektriska tävlingsbilar på närmare 550 hästkrafter har satt en ny standard. Dessa kraftfulla bilar, de mest potenta i STCC:s historia, har bidragit till att höja spänningsnivån och göra mästerskapet ännu mer actionfyllt. Även om tävlingarna tar en paus 2025, förväntas denna elektrifierade framtid bli en stor del av satsningen inför 2026, då hållbarhet och innovation kommer att vara centrala byggstenar.

– Vi vill uttrycka vår tacksamhet till team, partners och supportrar för deras fortsatta engagemang och ser fram emot att kunna dela mer information om framtiden för STCC under årets gång, tillägger Micke Bern.

Ett ögonblick av reflektion

STCC:s beslut att pausa 2025 ger motorsportvärlden tid att reflektera och samla kraft inför kommande utmaningar och möjligheter. Det ger också arrangörerna tid att bygga en solid grund för framtida mästerskap, där både sportens arv och dess moderna teknologiska utveckling kan samexistera.

Med fortsatt stöd från racingvärlden, partners och supportrar ser framtiden ljus ut för STCC, och förväntningarna inför 2026 är höga. Det är tydligt att pausen inte handlar om ett steg bakåt, utan snarare ett steg åt sidan för att ge mästerskapet möjlighet att återkomma starkare än någonsin. Racing-Sverige har all anledning att vara spänd på vad som väntar runt hörnet när STCC gör sitt stora återtåg.

www.stcc.se

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Världen förändras. Men vissa ikoner består. I en tid av elbilar, AI och självkörande teknik står en bil kvar som sinnebilden av fart, förfining och förtroende: Porsche 911 Turbo S. Nu är den här i sin senaste skepnad – snabbare, skarpare och mer sofistikerad än någonsin. Och den är redo att sätta både pulsen och vägen i brand. Det finns bilar som är snabba. Det finns bilar som är vackra. Och så finns det Porsche 911 Turbo S – en bil som inte ber om ursäkt, inte kompromissar och inte lämnar något åt slumpen. I över 40 år har Turbo-emblemet…
Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

☀️ Dag 1 – En soluppgång över Ängelholm markerade starten på något alldeles unikt. Motorvärldens mest mytomspunna eskader, Koenigsegg Ghost Squadron, lyfte för ännu en legendarisk resa. Med vrålande V8:or, elektrisk innovation och ägare från världens alla hörn blev Day 1 ett bevis på vad Koenigsegg verkligen handlar om: Passion, teknik och familj. Klockan är 07:45. Hangardörrarna öppnas långsamt. Morgondimman över Ängelholm skingras av solens första strålar – och ljudet av en Koenigsegg Jesko Absolut som varvar upp för dagens första etapp. Ghost Squadron Tour 2025 är officiellt igång. Men egentligen började allt redan under påsken. “As Easter arrives, we’re…
Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

I bilvärlden finns det få fordon som kombinerar lyx, terrängkapacitet och symbolik på samma sätt som Mercedes-Benz G-Klass. Men när denna robusta ikon kläs i vitt, förses med skottsäkert glas och ett syfte som sträcker sig långt bortom vägar och stigar – då har vi att göra med något alldeles speciellt. Välkommen till berättelsen om Påvens G-Wagon, ett heligt fordon med ett gudomligt uppdrag. Från militärfordon till påvemobil Mercedes-Benz G-Klass föddes som ett militärfordon på 1970-talet, men fick snabbt en kultstatus även bland civila för sin kompromisslösa konstruktion och ikoniska design. Men det var 1980, under Påve Johannes Paulus II:s…
McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

IMOLA, ITALIEN – Det var ingen självklar plats för seger.Men ibland handlar racing inte om att dominera – det handlar om att överleva, anpassa sig och ta med sig de poäng som kan göra hela skillnaden i slutändan. Det var precis vad United Autosports lyckades med när FIA World Endurance Championship rullade in på klassiska Autodromo Enzo e Dino Ferrari i Imola. Den andra deltävlingen i WEC-kalendern 2025 blev en tuff men taktiskt skicklig uppvisning av teamets båda McLaren GT3 EVO-bilar – med bil #95 som till slut lyckades plocka värdefulla mästerskapspoäng i en bana som inte direkt smickrar bilens…
Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

AMSTERDAM – Det är inte bara en uppdatering. Det är en elektrisk evolution.Lotus, märket med racingblod i ådrorna och sportbilar i sitt DNA, tar ännu ett stort kliv in i framtiden. Med en kraftfull omstrukturering av sina elektriska flaggskepp – SUV:en Eletre och hyper-GT:n Emeya – befäster den brittiska tillverkaren sin ambition att inte bara konkurrera i den elektriska lyxbilsklassen, utan att dominera den. En ny logik: 600 och 900 – namn som säger allt Lotus har infört ett tydligt och kraftfullt nytt sätt att namnge sina modeller: 600 och 900. Det är inte bara siffror – det är en…
Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

New York, 16 april 2025 – En ny era gryr för Lotus. Det brittiska sportbilsmärket, känt för sin banbrytande ingenjörskonst och lättviktsfilosofi, står nu inför en strategisk omdaning. I ett kraftfullt drag som speglar ambitionen att bli en världsledande aktör inom intelligent lyxmobilitet, tillkännager Lotus Technology Inc. att man kommer att ta över 51 % av aktierna i Lotus Advance Technologies Sdn Bhd – i folkmun känt som Lotus UK. Detta är inte bara en affär på pappret. Det är ett avgörande steg mot att samla alla verksamheter under ett gemensamt Lotus-varumärke – från hyperbilar till ingenjörskonsulttjänster, från produktion till…
En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

Rotterdam, Nederländerna – Ett nytt kapitel i Bugattis redan legendariska historia har just börjat skrivas. Med premiären av den helt nya Bugatti-showroomen i hjärtat av Rotterdam markerar det ikoniska märket sin nästa stora satsning i Benelux – och man gör det med en entré lika spektakulär som själva varumärket. Mitt i stadens pulserande arkitekturlandskap, där modern design möter europeisk elegans, har Bugatti skapat ett hem som inte bara visar bilar – utan konstverk på hjul. Den nya showroomen representerar inte bara en fysisk plats, utan en ny dimension i Bugattis närvaro i Europa. Det är här, i en miljö präglad…
Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

När solen sänker sig över Long Beachs palmkantade boulevarder och havsbrisen rullar in från Stilla havet, vaknar ett nytt slags rovdjur till liv. Den brölar med 12 cylindrar, revvar till 11 000 varv per minut och bär ett namn från nordisk mytologi. Aston Martin Valkyrie är här – och den är redo för sin första verkliga eldstrid: ett 100-minuters sprintlopp på USA:s mest ikoniska stadsbana. Från hyperbil till hypervapen Valkyrie är inte vilken tävlingsbil som helst. Den är född ur samma DNA som den extrema gatversionen, men omstöpt till ett GTP-vapen enligt Le Mans Hypercar-reglementet. Den 6,5-liters V12:an har fått…
McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

I en värld där eldrivna hyperbilar ofta väger som pansarvagnar och ser ut som rymdskepp, har en brittisk uppstickare valt att ta en annan väg – en väg kantad av motorsportarv, radikal ingenjörskonst och oöverträffad teknik. McMurtry Spéirling är inte bara en elbil. Den är ett manifest. Ett rop från framtiden. Och nu är den här – i form av Spéirling PURE – redo att ta plats i händerna på världens mest vågade förare. Ett nytt kapitel i bilhistorien Bakom detta extrema projekt står Sir David McMurtry – miljardär, uppfinnare och en av Storbritanniens mest framgångsrika affärsmän. Hans vision? Att…
Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Från fullskaliga endurancebilar till fartfyllda miniatyrer – 2025 markerar ett nytt och oväntat kapitel för svensk bilsport. STEC, kända för sina långloppsmästerskap, kliver nu in i en värld i skala 1:5 och 1:8. Det handlar om radiostyrda bilar – och det handlar om passion, samarbete och en sport som växer lavinartat. En gnista som tändes på motorfestivalerna Hasse, en välkänd profil inom svensk bilsport med över 500 arrangemang bakom sig, minns exakt när intresset väcktes. – Vi stötte på radiostyrd bilsport på några av motorfestivalerna 2023–2024. Jag blev riktigt impad – de här bilarna är som riktiga racerbilar i miniformat,…
Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

22 kilometer. Det är allt. Den här Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster har knappt lämnat stillheten sedan den föddes ur ett av motorsportens mest intensiva kapitel. Och av de sex som någonsin tillverkades – är detta ett orört mästerverk. Ett tidskapsel från racingens guldålder. När banracing blev gatlagligt 1990-talet var en tid då motorsportens giganter slogs med full kraft i FIA GT Championship. För att få tävla med GT1-bilar krävdes homologering – att tillverka minst 25 gatlegala versioner. Mercedes-Benz svarade inte bara upp till kraven – de överträffade dem. Det resulterade i något nästintill otänkbart: CLK-GTR, en racerbil född för att dominera,…
Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

MILANO/BORGO PANIGALE/SANT’AGATA BOLOGNESE – 9 APRIL 2025Under Milan Design Week, världens främsta designhändelse, skrev två italienska storheter ett nytt kapitel i motorsportens historia. I hjärtat av Teatro Alcione avslöjade Ducati och Lamborghini sin senaste mästerliga skapelse: Ducati Panigale V4 Lamborghini – en motorcykel där kompromisslös prestanda möter förförisk design och exklusivitet. En förening av passion och prestanda Detta är det tredje kapitlet i samarbetet mellan Ducati och Lamborghini – två symboler för italiensk excellens, båda djupt rotade i Emilia-Romagnas legendariska Motor Valley. Denna gång handlar det om en motorcykel inspirerad av Lamborghini Revuelto – världens första HPEV (High Performance Electrified…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)