
AMSTERDAM – Det är inte bara en uppdatering. Det är en elektrisk evolution.
Lotus, märket med racingblod i ådrorna och sportbilar i sitt DNA, tar ännu ett stort kliv in i framtiden. Med en kraftfull omstrukturering av sina elektriska flaggskepp – SUV:en Eletre och hyper-GT:n Emeya – befäster den brittiska tillverkaren sin ambition att inte bara konkurrera i den elektriska lyxbilsklassen, utan att dominera den.

En ny logik: 600 och 900 – namn som säger allt
Lotus har infört ett tydligt och kraftfullt nytt sätt att namnge sina modeller: 600 och 900. Det är inte bara siffror – det är en signal. En deklaration om prestanda. 600-modellerna levererar 612 hästkrafter (450 kW), medan 900-modellerna slår till med en hisnande 918 hk (675 kW). Och som om det inte räckte: Lotus dammar av historiska namn som GT, GT SE och Sport, vilket ger de nya elbilarna en känslomässig koppling till märkets racingarv.

”Vi ville ge våra kunder mer än bara valmöjligheter – vi ville ge dem identitet. Med nya modellbeteckningar, tydliga utrustningsnivåer och klassledande prestanda ger vi Lotus ett tydligt och framtidsinriktat ansikte,” säger Qingfeng Feng, CEO på Lotus Technology.

Exklusiva paket – maximal frihet med definierad stil
Den nya modellstrukturen gör det enklare än någonsin att hitta rätt version. Vill du ha lyx? Välj GT SE. Vill du ha ren körglädje? Då är SPORT CARBON svaret. Det finns sex versioner av Eletre, från basen 600 till toppversionen 900 SPORT CARBON. Samma struktur gäller för Emeya, som dock inte lanserar 600-varianten i EU – här börjar det på 600 GT.

Utrustningen är imponerande rakt igenom. Redan i grundutförandet hittar man fyrhjulsdrift, en 112 kWh batteripack (Eletre) eller 102 kWh (Emeya), aktiv luftfjädring, KEF premiumljudsystem, 29″ respektive 51″ Head-Up Display, samt det nya LOTUSWEAR Performance Fabric för sätena.

Och det blir bara mer avancerat ju längre upp man går: ventilerade massagefunktioner i sätena, sportchassin, aktiv aerodynamik, intelligenta glastak och hela 23 högtalare i toppmodellerna. Designen kompletteras med nya kulörer som Zenith White och Akoya White, samt inredningsteman som Quartz och Jasper.

Prestanda: Från noll till elektrisk extas
Prestandasiffrorna talar för sig själva. Emeya 900 klarar 0–100 km/h på blixtrande 2,78 sekunder. Eletre 900? Nära nog – 2,95 sekunder. Toppfarter på över 250 km/h placerar dessa modeller i hyperbilarnas territorium – men i SUV- och GT-klasserna.
Men Lotus har inte glömt det praktiska. WLTP-räckvidder på upp till 610 km (Emeya) och 600 km (Eletre) gör dem till långresornas kungar. Och tack vare 800V-arkitektur och Advanced Lotus Hyper Charging kan Emeya laddas från 10 till 80 % på bara 14 minuter under optimala förhållanden. Det gör den till en av de snabbast laddande elbilarna i världen.

Design och teknik: Porös perfektion
Designmässigt fortsätter Lotus att sätta aerodynamiken främst. Porositeten, ett signum från superbilen Evija, tillåter luften att flöda genom bilen för att minska motstånd och kyla batterierna – ett koncept som nu fulländats i Eletre och Emeya.

Inredningen? En sanslös kombination av taktil lyx, digital intelligens och körfokuserad design. Allt från ambientbelysning till infotainmentsystem är intuitivt, responsivt och framför allt – skapat för att förstärka förarupplevelsen.

Prisbild och tillgänglighet
Lotus bevisar att lyx och prestanda inte behöver kosta en förmögenhet. I Storbritannien börjar Eletre 600 och Emeya 600 på £84.990, medan europeiska priser startar på €99.990 för Eletre 600 och €107.990 för Emeya 600 GT. Modellerna finns att beställa nu, med lansering i Lotus återförsäljarled sommaren 2025.

Lotus laddar för framtiden
Med denna helomfattande modellförnyelse sätter Lotus nya standarder – inte bara för sina egna modeller, utan för hela segmentet.

Genom att kombinera sportbilstradition med hypermodern teknik, elegant design och hisnande prestanda, är det tydligt att Lotus inte längre bara är ett bilmärke för entusiaster – det är ett riktmärke för eldriven prestanda i lyxförpackning.

För mer information och teknisk specifikation:
www.lotuscars.com
