
IMOLA, ITALIEN – Det var ingen självklar plats för seger.
Men ibland handlar racing inte om att dominera – det handlar om att överleva, anpassa sig och ta med sig de poäng som kan göra hela skillnaden i slutändan. Det var precis vad United Autosports lyckades med när FIA World Endurance Championship rullade in på klassiska Autodromo Enzo e Dino Ferrari i Imola.
Den andra deltävlingen i WEC-kalendern 2025 blev en tuff men taktiskt skicklig uppvisning av teamets båda McLaren GT3 EVO-bilar – med bil #95 som till slut lyckades plocka värdefulla mästerskapspoäng i en bana som inte direkt smickrar bilens styrkor.

Hyperpole och taktiskt spel
Helgen började med positiva signaler. Kvalet visade att United Autosports hade förberett sig väl. Förarna James Cottingham och Darren Leung imponerade stort och placerade sina McLaren GT3 EVO på fjärde och femte plats inför den avgörande Hyperpole-sessionen. Där fortsatte Sean Gelael och Seb Baud att förbättra tiderna, vilket resulterade i startposition åtta och nio för sextimmarsloppet.
Det var en lovande start på en bana som historiskt sett inte gynnar McLaren. Men som Richard Dean, CEO för United Autosports, konstaterade:
“Vi kom till Imola med realistiska mål. Banan passar inte vår bil perfekt, men vi visade ändå klass i kvalet och laget gjorde ett riktigt starkt jobb.”

Bränslestrategi – och en säkerhetsbil som ändrade allt
Tävlingen inleddes med en bränslebesparande strategi, där båda bilarna medvetet föll tillbaka från sina startpositioner för att minska antalet depåstopp. Under de första 90 minuterna fungerade detta väl – tills en säkerhetsbilsperiod neutraliserade fördelen och blandade om korten.
Trots detta höll förarna huvudet kallt. Bil #95 kördes in i mål med två viktiga poäng – poäng som kan visa sig avgörande längre fram i mästerskapet. I totalställningen placerar sig nu United Autosports McLaren på tredje respektive nionde plats, och nästa utmaning väntar på klassiska Spa-Francorchamps.

Mot Spa med revanschlust
Det belgiska banan Spa var platsen där United Autosports ifjol var hårsmånen från seger. Och känslan i teamet är nu att man är redo att återvända till en bana som är mer lämpad för McLaren GT3 EVO:s balans och fartresurser.
“Vi visade segertempo i Qatar, men vi visste att Imola skulle bli en större utmaning. Att ta poäng i sådana lägen är nyckeln till ett mästerskap. Nu blickar vi mot Spa, där vi var nära att vinna förra året,” säger Ian James, Director of Motorsport hos McLaren Automotive.
En kamp i det tysta – men med stor betydelse
I en sport där rubriker ofta skrivs av vinnare och pallen, är det lätt att glömma de strategiska segrarna. Men i ett långdistansmästerskap som FIA WEC, är det ofta dessa mindre triumfer – en smart strategi, en poäng här, två poäng där – som leder till de stora framgångarna i slutändan.
United Autosports visade i Imola att de inte bara är snabba – de är smarta. Och när de nu vänder blickarna mot Spa, är det med både revanschlusta och momentum i bagaget.
Nästa deltävling:
6-timmars på Spa-Francorchamps – 11 maj 2025
För mer info och resultat, besök: fiawec.com
