Ariel P40 står som en banbrytande hyperbil från Ariel Motors och bjuder på en egenartad design och tekniskt framåtskridande egenskaper. Medan dess storlek på 4,3 meter jämförbart med en Golf, gör dess bredd på 1970 mm den betydligt bredare och i linje med vad man förväntar sig av en supercar. Men dess utseende, särskilt från baksidan, ger inte intrycket av bredd på grund av den höga, kupolformade bakre delen. Med en höjd på 1354 mm sticker den ut jämfört med exempelvis Lotus Evija eller Ferrari 296 GTB som följer mer traditionella proportioner.
Det tekniska paketet dikterar framförallt utseendet på Ariel P40, särskilt dess bakparti. De elektriska motorerna sitter inboard med egna kraftomvandlare och kylsystem, vilket skapar den speciella estetiken. Dess jetmotor, placerad högre upp, drar in luft genom takventilen och avleder den bakåt genom den bakre delen av bilen.
En intressant aspekt är designen framåt. Ariel ville att Hipercar skulle föra fram samma lätta och öppna filosofi som Atom och Nomad, trots att det är en slutet cockpitbil med dörrar. Vertikala främre vingar bryter luftströmmen innan den når sidouppfällningen, vilket minskar det totala luftmotståndet. Dess bakre fena återkombinerar luftflödet efter spegeln och förbättrar stabiliteten vid höga hastigheter utan att behöva en enorm bakre vinge för nedåtriktat tryck.
Den unika bokstavsdesignen och det faktum att bilen är jetdriven ger Ariel P40 en futuristisk prägel. Jetmotorn, som bara ger 34 hästkrafter, laddar endast upp det 56 kWh stora batteripaketet som matar de elektriska motorerna, liknande principen för Audi’s e-tron Dakar-maskin.
Invändigt på prototypen märks det att ingenting är slutgiltigt. Med överflöd av kablar, tomma paneler och industriella strömbrytare, är inget ännu fastställt. Men vissa funktioner är värda att notera; rattjustering för höjd och vinkel, en högre sittposition på grund av batteripaketet som ligger under golvet, och frånvaron av en pekskärm, vilken Ariel fann svår att använda under färd.
Bland de många unika detaljerna finns även takpanelen, som tjänar som multifunktionskontroll, styrning av speglar, dörrar och växelläge. Även ratten, om än inte slutgiltig, har smarta rotella för ljus och vindrutetorkare, spakar för horn och helljus samt knappar för körlägen.
Trots att bilens 3D-utskrivna kolfiberhjul bidrar till dess nuvarande vikt på 1759 kg, har den en imponerande kraft på 1180 hästkrafter (varje hjul har nästan samma kraft som en hel Atom 4). Ariel P40 visar sig redan vara långt ifrån långsam, och med sina banbrytande egenskaper och teknik har den väckt intresse bland bilentusiaster och teknikälskare världen över.