Revolutionerande Förändringar inom STEC – Nya Regler som Slår Ner på Fusket och Öppnar För Ny Tävlingsglädje!

STEC har länge varit synonymt med Svenska Mästerskapet i Endurance Racing, men nu tas ett stort steg framåt. Inför 2025 införs nya regler som syftar till att sätta stopp för det utbredda fusket som har plågat motorsporten, från rally VM till Formel 1, och som även har nått hobbyracingens domäner.

Fusk inom bilsporten har varit en mörk skugga över tävlingarna, vilket har fått många förare och team att helt enkelt ge upp tävlandet. Manipulation av motorvolym, större turbos, manipulerade databoxar och otillåtna modifieringar har varit några av de vanligaste metoderna. Nu säger STEC stopp – genom att göra reglerna transparenta och tillåtande på ett sätt som aldrig tidigare skådats.

Frihet att Bygga Din Drömbil
Från och med 2025 kommer STEC att tillåta att deltagarna bygger sina bilar helt enligt egna önskemål. Det innebär att det inte längre finns några begränsningar gällande motorvolym, växellådor, bromsar, hjulupphängningar eller drivningar – fram, bak eller fyrhjulsdrift.

Det enda som krävs är att säkerhetsutrustningen uppfyller kraven: bur, stol, bälte, personlig racingutrustning och maximalt 225 breda däck.

Denna revolutionerande förändring öppnar dörrarna för i princip alla typer av bilar att delta i STEC 2025. Den enda faktorn som kommer att avgöra vilken klass du tävlar i är din varvtid, och du kan själv välja om du vill tävla i ett format som varar 1, 3 eller 6 timmar.

En Ny Era för Svensk Endurance Racing
STEC
nya regelverk syftar till att skapa Sveriges främsta serie i endurance racing, och SM-sanktioneringen är redan godkänd. Under 2024 kommer de nya reglerna att testas på Mittsverigebanan för att samla data och hitta en lämplig klassindelning.

STEC – Står för gemenskap, racingglädje & samverkan på banan!

En särskilt spännande nyhet är GT-klassen, ett 60-minutersformat som passar perfekt för förare som vill köra test/kval och tävla i en timme innan lunch. Detta format respekterar deltagarnas tid och möjliggör att de kan vara hemma till middagen. STEC bygger sitt koncept på max lördag-söndag och samarbetar med Time-Attack för att maximera körningen och minimera kostnaderna för resor.

Tre Timmars Formatet – Populärt och Familjevänligt
Det tre timmars format som introducerades 2024 har mottagits positivt. Många team med 1-3 förare uppskattar formatet, som ibland delas upp med en lunchpaus för att ge två 90-minuterspass med obligatoriskt depåstopp. Detta har blivit populärt bland familjeteam, där föräldrar tävlar tillsammans med sina barn och skapar mervärden runt tävlandet.

Sex Timmars Formatet – En Klassiker
Den klassiska sex timmars endurancetävlingen fortsätter att vara en stöttepelare inom STEC, med Svenska Mästerskapet sedan 2017 och ett nyligen instiftat Skandinaviskt Mästerskap som även inkluderar tävlingar i Norge. Det enkla regelverket gör det möjligt för norska klasser som B-Zero och GT 3-4-5 NM att delta, vilket skapar ett spännande och diversifierat tävlingsfält.

Gotland 1000 Kilometer – Nordens Tuffaste Tävling
En annan höjdpunkt är Gotland 1000 Kilometer, som anses vara Nordens tuffaste tävling. På Gotland Ring, Nordens längsta tävlingsbana på 7,3 kilometer, kan förare tävla i traditionella 1, 3 eller 6 timmars format och sedan fylla på upp till 1000 kilometer. Den 28 september går denna prestigefyllda tävling av stapeln, och den räknas som Svenska öppna långloppsfinalen bland de främsta teamen i Sverige.

Mer om STEC & Kontakt:

Vi bjuder gärna in dig på en fribiljett att besöka STEC och uppleva tävlingarna på plats.

Genom dessa förändringar sätter STEC en ny standard inom endurance racing i Sverige och Skandinavien. Med ett regelverk som fokuserar på rättvisa och öppenhet ser vi fram emot en säsong fylld med spänning, innovation och framförallt, äkta racingglädje.

För mer information och för att ta del av den spännande säsongen 2025, besök:

Kontaktinfo@stec.se

Webbwww.stec.se

Desember kampanje Sverige-2 (1)

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Rimac Nevera R: Elektriska Hyperbilen Sätter Rimac på Kartan vid Brussels Motor Show

Rimac Nevera R: Elektriska Hyperbilen Sätter Rimac på Kartan vid Brussels Motor Show

Det var ingen vanlig dag på Brussels Motor Show när den revolutionerande Rimac Nevera R gjorde sin belgiska premiär. Med sin brutala kraft på 2 107 hästkrafter och en design som balanserar på gränsen mellan hyper-GT och renodlad hyper sportbil, är Nevera R en eldriven best som sätter en ny standard för elektrisk prestanda. En Europeisk Turné av Kraft och Teknologi Efter att ha fångat publikens fascination i Kalifornien och New York har Nevera R fortsatt sin segertåg genom Europa. Schweiz, Polen, Tyskland och Nederländerna har redan haft äran att stifta bekantskap med denna elektriska kraftfullhet, och nu var det…
Hongqi S9 – Kinas Hyperbilssensation med Italiensk Finess

Hongqi S9 – Kinas Hyperbilssensation med Italiensk Finess

I en värld där prestanda och lyx möts på högsta nivå, introducerar Hongqi sin banbrytande hyperbil, S9. Denna plug-in hybrid representerar en fusion av kinesisk ingenjörskonst och italiensk design, och sätter en ny standard för framtidens superbilar. Enastående Prestanda Under den strömlinjeformade karossen döljer sig en hybrid drivlina som kombinerar en V8-motor med dubbelturbo och tre elektriska motorer, vilket tillsammans genererar imponerande 1 400 hästkrafter. Denna kraft möjliggör en acceleration från 0 till 100 km/h på endast 1,9 sekunder och en topphastighet på 400 km/h. Design och Aerodynamik S9:ans design är ett mästerverk signerat den legendariske designern Walter de Silva.…
Hyperbilen DEUS Vayanne: Mästerverket ifrån Wien 2200 Hästkrafter!

Hyperbilen DEUS Vayanne: Mästerverket ifrån Wien 2200 Hästkrafter!

I en värld där bilindustrin balanserar mellan tradition och framtid, träder DEUS Vayanne in som en banbrytare. Med en filosofi som förenar tidlös estetik och banbrytande teknik, tar denna hyperbil den klassiska idén om lyx och prestanda till en helt ny dimension. DEUS Vayanne är inte bara en bil – den är en vision om körning som konst. Ett mästerverk från Wien I hjärtat av Österrikes kulturella och arkitektoniska arv, i den pampiga staden Wien, föddes idén om DEUS. Inspirerad av den rika historien och konstnärliga storheten, ville DEUS skapa något som inte bara symboliserade fart och lyx, utan även…
Lotus Emeya: Den Elektriska Hyper-GT:n Som Omskriver Reglerna för Elbilar!

Lotus Emeya: Den Elektriska Hyper-GT:n Som Omskriver Reglerna för Elbilar!

När Lotus avslöjade Emeya, märkets första fyrdörrars hyper-GT, markerade det en banbrytande ny era för den legendariska brittiska biltillverkaren. Med ett arv som sträcker sig över 75 år av ingenjörskonst och motorsportsexcellens, kombinerar Emeya prestanda, lyx och elektrifiering på ett sätt som ingen Lotus tidigare gjort. Blixtsnabb Prestanda och Innovativ Teknik Med en acceleration från 0-100 km/h på under 2,8 sekunder placerar sig Emeya bland de snabbaste elektriska GT-bilarna i världen. Den toppspecifika modellen har ett dubbelt elektriskt motorsystem som levererar en topphastighet på över 250 km/h, vilket befäster dess plats som en äkta Lotus ”för förarna”. Lotus har förfina aerodynamiken…
Motorextra Jubileumsreportage Nr 600 - En Hyllning till Motorkultur och Motorfestivalerna 2025!

Motorextra Jubileumsreportage Nr 600 - En Hyllning till Motorkultur och Motorfestivalerna 2025!

Motorextra firar sitt 600:e reportage med en stor hyllning till motorkulturen och de motorfestivaler som under 2025 kommer att samla entusiaster, säljare och köpare i en unik marknadsplats. Vi vet att att köpa eller sälja sitt entusiastfordon kan vara en utmaning. Därför skapar vi nu ett tryggt och säkert forum där fordon byter ägare under organiserade och kontrollerade former. En trygg plats att köpa och sälja fordon På motorfestivalerna 2025 ges alla deltagare möjlighet att köpa och sälja fordon i en miljö där säkerhet, transparens och bekvämlighet står i centrum. Här kan köpare och säljare mötas på en plats fylld…
Jubileumsreportage Nr 599 - En hyllning till Ferrari 599 GTB Fiorano

Jubileumsreportage Nr 599 - En hyllning till Ferrari 599 GTB Fiorano

När Motorextra firar sitt 599:e reportage, finns det knappast en mer passande ikon att lyfta fram än Ferrari 599 GTB Fiorano. En bil som både i namn och prestanda speglar andan av exklusivitet, innovation och renodlad racing-DNA. En Ferrari med ett arv Ferrari 599 GTB Fiorano lanserades 2006 och var då den mest kraftfulla frammonterade V12-bilen i Ferraris historia. Namnet ’599’ kommer från motorns cylindervolym på 5,999 cc, medan GTB står för Gran Turismo Berlinetta – en hyllning till de klassiska berlinettorna. Fiorano är naturligtvis uppkallad efter Ferraris testbana där alla dess modeller finslipas till perfektion. Design – Skapad för…
RUF Rodeo: Nostalgiska Porsche 911 i helt ny Skepnad

RUF Rodeo: Nostalgiska Porsche 911 i helt ny Skepnad

När prestanda och perfektion möter det okända föds en ny ikon – RUF Rodeo. Inspirerad av RUF:s rika historia på Pikes Peak, där uthållighet, ingenjörskonst och precision testas till det yttersta, är Rodeo en hyllning till äventyr och upptäckter. Med denna unika terrängmaskin har RUF lyckats kombinera den ultimata prestandan med kapaciteten att erövra alla typer av vägar. Ett tekniskt mästerverk Innovation har alltid varit en del av RUF:s DNA, och Rodeo är inget undantag. Med världens enda bakmotoriserade terrängfordon byggt på en monocoque i kolfiber och utrustat med en sexväxlad manuell växellåda, sätter Rodeo en helt ny standard för…
Maserati GranTurismo Trofeo och GranTurismo Folgore kåras till vinnare av Car and Driver’s 2025 Editors' Choice Awards

Maserati GranTurismo Trofeo och GranTurismo Folgore kåras till vinnare av Car and Driver’s 2025 Editors' Choice Awards

Italiensk prestanda och lyx i världsklass belönas av en av bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelser. Modena, Italien – 29 januari 2025 – Maserati har än en gång befäst sin position i bilindustrins toppskikt genom att vinna Car and Driver’s 2025 Editors’ Choice Awards. Maserati GranTurismo Trofeo och GranTurismo Folgore har tagit hem utmärkelserna i kategorierna ”Luxury Sports Car” och ”Electric Luxury Sports Car”, en triumf som speglar varumärkets arv av innovation och exklusivitet. GranTurismo – Italiensk grand touring i sitt esse Maserati GranTurismo är en bil som kombinerar rå prestanda med en lyxig komfort, perfekt för långfärdskörning. Denna ikoniska grand tourer…
Maserati x Hiroshi Fujiwara – Maserati introducerar nya hybrida monstret ‘Fuoriserie’

Maserati x Hiroshi Fujiwara – Maserati introducerar nya hybrida monstret ‘Fuoriserie’

En fusion av tradition och innovation. Maserati presenterar sin exklusiva Fuoriserie By-kollektion, där japanska streetwear-ikonen Hiroshi Fujiwara sätter sin prägel på den högpresterande MC20 Cielo. Resultatet? Två unika skapelser som suddar ut gränserna mellan mode, konst och motorsport. En personlig vision av en supersportbil Modena, 23 december 2024 – Maserati fortsätter att omdefiniera lyx och prestanda genom sitt Fuoriserie-program, där kunder ges möjlighet att skapa sina egna skräddarsydda bilar. Den senaste samarbetspartnern i detta exklusiva projekt är ingen mindre än Hiroshi Fujiwara, den japanska streetwear-pionjären som ofta kallas ”Gudfadern av streetwear”. Tillsammans har de skapat en unik tolkning av Maserati…
McLaren F1 – Legenden inom Supersportbilsvärlden som Förändrade Allt!

McLaren F1 – Legenden inom Supersportbilsvärlden som Förändrade Allt!

Vissa bilar är snabba. Andra är ikoniska. Men endast en har skrivit om regelboken för vad en superbil kan vara. McLaren F1 är mer än en bil – den är en milstolpe i bilhistorien, en kompromisslös vision om prestanda, innovation och ren körglädje. Ett beslut som förändrade historien September 1988. Milanos flygplats. Efter en dramatisk Italiens Grand Prix sitter fyra nyckelpersoner inom McLaren och väntar på sitt flyg. Samtalet rör framtiden. McLaren har dominerat Formel 1, men vad är nästa steg? Innan deras flight ropas ut har de bestämt sig – McLaren ska bygga världens bästa sportbil. Inte den snabbaste…
Högsta Säkerheten inom STEC och C-1 Nordic Racing – Högrisksport med Hög Säkerhetsnivå!

Högsta Säkerheten inom STEC och C-1 Nordic Racing – Högrisksport med Hög Säkerhetsnivå!

Adrenalinet, Farten och Säkerheten – STEC & C-1 Nordic Racing i Fokus Att tävla i racing är att utmana gränserna. Det är känslan av full gas, skrikande däck och en millimeterprecision som avgör seger eller förlust. Men racing är också en högrisksport, i samma liga som boxning, fallskärmshoppning och bergsklättring. Det innebär att säkerheten inte bara är viktig – den är absolut avgörande. Din racinglicens – ditt livs viktigaste försäkring Varje förare som deltar i STEC och C-1 Nordic Racing måste ha en giltig racinglicens. Racingburens viktiga roll i STEC – säkerhet och prestanda i fokus Inom Scandinavian Touring Endurance…
McLaren 750S utsedd till Årets Prestandabil 2024 av Top Gear!

McLaren 750S utsedd till Årets Prestandabil 2024 av Top Gear!

Den brittiska superbilstillverkaren McLaren har gjort det igen. Med sin senaste modell, McLaren 750S, har de vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Top Gear Performance Car of the Year. Priset, som delades ut under Top Gear Awards i London den 26 november 2024, bekräftar 750S som en av de mest imponerande och eftertraktade superbilarna på marknaden idag. En oslagbar kombination av kraft och precision McLaren 750S tog hem vinsten efter att ha dominerat Top Gears årliga Speed Week-test, där de bästa prestandabilarna jämförs på både landsväg och bana. Testet genomfördes på den utmanande Navarra-banan i norra Spanien, följt av körning på de…
stec-norge (1)