STEC har länge varit synonymt med Svenska Mästerskapet i Endurance Racing, men nu tas ett stort steg framåt. Inför 2025 införs nya regler som syftar till att sätta stopp för det utbredda fusket som har plågat motorsporten, från rally VM till Formel 1, och som även har nått hobbyracingens domäner.
Fusk inom bilsporten har varit en mörk skugga över tävlingarna, vilket har fått många förare och team att helt enkelt ge upp tävlandet. Manipulation av motorvolym, större turbos, manipulerade databoxar och otillåtna modifieringar har varit några av de vanligaste metoderna. Nu säger STEC stopp – genom att göra reglerna transparenta och tillåtande på ett sätt som aldrig tidigare skådats.
Frihet att Bygga Din Drömbil
Från och med 2025 kommer STEC att tillåta att deltagarna bygger sina bilar helt enligt egna önskemål. Det innebär att det inte längre finns några begränsningar gällande motorvolym, växellådor, bromsar, hjulupphängningar eller drivningar – fram, bak eller fyrhjulsdrift.
Det enda som krävs är att säkerhetsutrustningen uppfyller kraven: bur, stol, bälte, personlig racingutrustning och maximalt 225 breda däck.
Denna revolutionerande förändring öppnar dörrarna för i princip alla typer av bilar att delta i STEC 2025. Den enda faktorn som kommer att avgöra vilken klass du tävlar i är din varvtid, och du kan själv välja om du vill tävla i ett format som varar 1, 3 eller 6 timmar.
En Ny Era för Svensk Endurance Racing
STEC
nya regelverk syftar till att skapa Sveriges främsta serie i endurance racing, och SM-sanktioneringen är redan godkänd. Under 2024 kommer de nya reglerna att testas på Mittsverigebanan för att samla data och hitta en lämplig klassindelning.
STEC – Står för gemenskap, racingglädje & samverkan på banan!
En särskilt spännande nyhet är GT-klassen, ett 60-minutersformat som passar perfekt för förare som vill köra test/kval och tävla i en timme innan lunch. Detta format respekterar deltagarnas tid och möjliggör att de kan vara hemma till middagen. STEC bygger sitt koncept på max lördag-söndag och samarbetar med Time-Attack för att maximera körningen och minimera kostnaderna för resor.
Tre Timmars Formatet – Populärt och Familjevänligt
Det tre timmars format som introducerades 2024 har mottagits positivt. Många team med 1-3 förare uppskattar formatet, som ibland delas upp med en lunchpaus för att ge två 90-minuterspass med obligatoriskt depåstopp. Detta har blivit populärt bland familjeteam, där föräldrar tävlar tillsammans med sina barn och skapar mervärden runt tävlandet.
Sex Timmars Formatet – En Klassiker
Den klassiska sex timmars endurancetävlingen fortsätter att vara en stöttepelare inom STEC, med Svenska Mästerskapet sedan 2017 och ett nyligen instiftat Skandinaviskt Mästerskap som även inkluderar tävlingar i Norge. Det enkla regelverket gör det möjligt för norska klasser som B-Zero och GT 3-4-5 NM att delta, vilket skapar ett spännande och diversifierat tävlingsfält.
Gotland 1000 Kilometer – Nordens Tuffaste Tävling
En annan höjdpunkt är Gotland 1000 Kilometer, som anses vara Nordens tuffaste tävling. På Gotland Ring, Nordens längsta tävlingsbana på 7,3 kilometer, kan förare tävla i traditionella 1, 3 eller 6 timmars format och sedan fylla på upp till 1000 kilometer. Den 28 september går denna prestigefyllda tävling av stapeln, och den räknas som Svenska öppna långloppsfinalen bland de främsta teamen i Sverige.
Mer om STEC & Kontakt:
Vi bjuder gärna in dig på en fribiljett att besöka STEC och uppleva tävlingarna på plats.
Genom dessa förändringar sätter STEC en ny standard inom endurance racing i Sverige och Skandinavien. Med ett regelverk som fokuserar på rättvisa och öppenhet ser vi fram emot en säsong fylld med spänning, innovation och framförallt, äkta racingglädje.
För mer information och för att ta del av den spännande säsongen 2025, besök:
Kontakt – info@stec.se
Webb – www.stec.se