Annie Seel – Sveriges Rally Prinsessa Tar Brons i Saudiska Mästerskapen och Siktar Mot Dakar 2025!


Annie Seel, en av Sveriges mest framstående rallyförare, har nyligen tagit en imponerande bronsmedalj i de saudiska mästerskapen. Tillsammans med sin teamkamrat, tyska Annett Quandt, tävlade Seel i den prestigefyllda T3 Challenger-klassen. Med den här framgången har de etablerat sig som ett kraftfullt team på internationell nivå. Detta är bara början, eftersom Seel nu sätter sitt fokus på det legendariska Dakarrallyt 2025.

En Fantastisk Säsong
Säsongen som ledde fram till den sista deltävlingen i de saudiska mästerskapen har varit både spännande och utmanande för team X-raid, där Annie Seel och Annett Quandt tävlar. Inför den sista deltävlingen låg de på en fjärde plats i sammandraget, men med ett exceptionellt tidskval och en kraftfull uppkörning lyckades de klättra upp till en tredjeplats i den totala placeringen. Detta var ingen liten prestation, särskilt som Seel och Quandt var det enda helkvinnliga teamet i hela serien.

Med det senaste resultatet i bagaget är Seel nu fullt förberedd och siktet är inställt på nästa stora utmaning: Dakarrallyt 2025. Rallyt startar den 3 januari i Bischa, Saudiarabien, och kommer att pågå till den 17 januari, där hela 7750 km kommer att köras över den svåra och utmanande terrängen på den saudiska halvön.

Helt Ny Bil, FENIC, Klar För Dakar
Annie Seel och hennes team har lagt ner mycket tid och energi på att förbereda sig inför den mytomspunna tävlingen. En viktig aspekt av deras förberedelser är den helt nya FENIC-bilen, som har testats i Dubai, Tyskland och Saudiarabien. Bilen, som debuterar i år, är utvecklad av X-raid-teamet, som är känt för sina framgångar i Dakar med MINI. X-raid har även vunnit Dakar Rally sex gånger tidigare och teamchef Sven Quandt tog hem en seger med Audi förra året. För Dakar 2025 ställer X-raid upp med sex MINI i högsta klassen Ultimate T1 och två FENIC-bilar i klassen Challenger T3, där Annie Seel tävlar.

En Sällsynt Framgång för Kvinnor i Motorsport
Det mest imponerande med Annie Seels och Annett Quandts prestationer är att de tävlar på exakt samma villkor som sina manliga motståndare. I en sport som fortfarande är dominerad av män, där 99% av förarna är män, utgör Annie och Annett ett av de få helkvinnliga teamen på elitnivå. Till skillnad från många andra sporter finns det inga separata tävlingar för kvinnor och män inom rally. Det innebär att kvinnor inte bara måste köra, navigera och mecka lika bra som sina manliga motståndare – de måste också göra det under extremt tuffa förhållanden. Till exempel väger hjulen på deras bilar 30 kg vardera vid en punktering, vilket kräver snabbhet, styrka och ett enormt pannben för att kunna byta hjul på tid i den svåra terrängen.

Även 1 advent firades med Motorsport genom glögg Mingel Racet annordat av Bengtsson Bil Premium Selection och Annie Seel som uppmuntrar till fler kvinnor att köra motorsport!

Där 12 stycken Go cart lag med minst 2 kvinnor i varje lag gjorde upp om att med bästa strategi och förarbyten göra flest varv på 60 minuters körning. Ett av många motor event duon gjorde under 2024 där just deltagandet är minst 50 % kvinnor vilket inte hör till det normala när det kommer till motorevent!

Magnus Bengtsson, ägare av Bengtsson Bil Premium Selection, partner till vardags med Annie
Seels och största supporter uttrycker sin beundran för henne och de övriga kvinnliga
förarnas prestationer:
”Det krävs mer pannben och jävla anamma för att göra allt på samma tid
som männen. Rally och racing är en av få sporter där kvinnor och män verkligen
tävlar på lika villkor” vilket jag tycker är så häftigt och än mer beundransvärt när jag ser hennes insats och resultat. Hon är fortfarande ung och lovande avslutar Magnus. 

Bengtsson Bil Premium Selection

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Siktet Mot Dakarrallyt
Med den senaste framgången i de saudiska mästerskapen är Annie Seel mer än redo för Dakarrallyt 2025. För Annie Seel innebär detta inte bara ett stort personligt mål, utan också en chans att fortsätta bevisa att kvinnor har lika mycket att hämta på elitnivå i motorsporten.

Dakarrallyt 2025 börjar den 3 januari och kommer att sträcka sig över 7750 km på den saudiska halvön. Annie Seel och hennes team ser fram emot att ge allt i sin nya FENIC-bil, och deras erfarenheter från den saudiska tävlingen är en bra förberedelse inför en av de mest krävande rallytävlingarna i världen.

Annie Seel – Ingen minns en fegis!

Annie Seel – En Förebild För Framtida Generationer
Med sin framgång i de saudiska mästerskapen och hennes mål att erövra Dakar, har Annie Seel blivit en stark förebild för både kvinnor och män inom motorsporten. Hon visar att med rätt förberedelser, vilja och beslutsamhet är det möjligt att slå igenom på högsta nivå, oavsett kön.

Följ Annie Seels resa mot Dakar 2025 och se hur hon kämpar för att ta hem en topplacering i ett av världens mest prestigefyllda rallyn.

Foto: Cin Cin Movies

www.dakar.com

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)