Ferrari kämpar i motvind under 24 Hours of Daytona – Sjätteplats för DragonSpeed och dramatik för AF Corse

Daytona, 26 januari 2025 – Efter att ha firat en historisk seger i 2024 års upplaga av 24 Hours of Daytona, gick Ferrari in i den 63:e upplagan av det ikoniska racet med höga förväntningar. Men årets tävling visade sig bli en utmanande prövning för ”Prancing Horse”. Trots en imponerande insats från både förare och team blev det ingen topp tre-placering för Ferrari i den första omgången av IMSA SportsCar Championship 2025. Bästa resultatet uppnåddes av DragonSpeed-teamets Ferrari 296 GT3, nummer 81, som slutade på sjätte plats i GTD Pro-klassen.

Tufft lopp för DragonSpeed Ferrari i GTD Pro

I GTD Pro-klassen ställde DragonSpeed upp med sin Ferrari 296 GT3, nummer 81, körd av de tre officiella Ferrari-förarna Davide Rigon, Miguel Molina och Thomas Neubauer, tillsammans med Albert Costa. Trots starkt arbete från teamet låg bilen aldrig riktigt i slagläge för att konkurrera om de högsta placeringarna under loppet. Ett par incidenter bromsade deras framfart – bland annat en avåkning när franske Neubauer körde med kalla däck efter ett depåstopp strax före den tionde timmen. Denna avåkning krävde ett besök i depån för att byta dörr på bilen, vilket kostade dyrbar tid.

Som om det inte var nog blev Miguel Molina påkörd av en annan bil på söndagsmorgonen, vilket innebar ytterligare ett bakslag. Den andra föraren straffades visserligen med en Drive Through-penalty, men skadan var redan skedd och teamet förlorade ytterligare 20 sekunder. Trots dessa hinder lyckades Molina i loppets slutfas återhämta en position efter att bilarna omgrupperats under den 15:e helbanans gulflagg, vilket resulterade i en hedrande sjätteplats. Vid målgång var avståndet till den ledande Ford GT, nummer 65, 28 sekunder.

AF Corse Ferrari tar en imponerande sjundeplats i GTD

GTD-klassen bjöd på ett något ljusare resultat för Ferrari. AF Corse, som tävlade med sin Ferrari 296 GT3 nummer 50, gjorde ett starkt intryck. Denna bil kördes av fabriksföraren Arthur Leclerc, som gjorde sin debut i 24 Hours of Daytona, tillsammans med teamkamraterna Custodio Toledo, Riccardo Agostini och Conrad Laursen. Kvartetten imponerade stort genom hela loppet, och Agostini körde bilen över mållinjen på en sjundeplats, endast åtta sekunder från den vinnande Chevrolet nummer 13.

Missöden för övriga Ferrari-team

Tyvärr gick det inte lika bra för flera andra Ferrari-bilar under tävlingen. Triarsi Competizione, som tävlade med två bilar, drabbades av tekniska problem och kollisioner. Ferrari 296 GT3 nummer 021, med fabriksföraren James Calado bakom ratten, tvingades in i depån efter att ha skadat höger framfjädring vid en kollision med en annan bil. Trots teamets bästa försök att återhämta sig, slutade besättningen på en 11:e plats.

Den andra bilen från Triarsi Competizione, nummer 023, körd av Alessio Rovera och hans team, fick tekniska problem efter 569 varv och tvingades pensionera bilen.

Även Inception Racing Ferrari nummer 70 drabbades av problem efter att ha lett tävlingen vid 12-timmarsstrecket. Skador på stödet till höger framfjädring efter 392 varv tvingade dem att avbryta racet.

AF Corse nummer 21, som länge låg bland de fem bästa, tvingades också dra sig ur loppet efter en kollision som inträffade fem timmar före mål, när italienske föraren Alessandro Pier Guidi satt bakom ratten. Teamet hade fram till dess haft goda chanser till en topplacering.

Cetilar Racing Ferrari nummer 47, med förare som Antonio Fuoco, Roberto och Nicola Lacorte, och Lorenzo Patrese, drabbades av tekniska problem under natten och tvingades också pensionera bilen.

En besvikelse för Ferrari, men ett bevis på deras kämpaglöd

Den 63:e upplagan av 24 Hours of Daytona blev en utmanande och till stor del olycklig tävling för Ferrari. Trots hinder och motgångar visade teamen uthållighet och kämparanda. Med en sjätteplats i GTD Pro och en sjundeplats i GTD finns det ändå ljuspunkter att bygga vidare på för den kommande säsongen.

Med den oöverträffade tävlingsviljan som Ferrari alltid uppvisar, ser märket framåt mot de kommande tävlingarna i IMSA SportsCar Championship. De erfarenheter som dragits från årets Daytona-lopp kommer tveklöst att göra teamen ännu starkare och bättre förberedda för att möta framtida utmaningar.

www.ferarri.com

www.daytonainternationalspeedway.com

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Världen förändras. Men vissa ikoner består. I en tid av elbilar, AI och självkörande teknik står en bil kvar som sinnebilden av fart, förfining och förtroende: Porsche 911 Turbo S. Nu är den här i sin senaste skepnad – snabbare, skarpare och mer sofistikerad än någonsin. Och den är redo att sätta både pulsen och vägen i brand. Det finns bilar som är snabba. Det finns bilar som är vackra. Och så finns det Porsche 911 Turbo S – en bil som inte ber om ursäkt, inte kompromissar och inte lämnar något åt slumpen. I över 40 år har Turbo-emblemet…
Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

☀️ Dag 1 – En soluppgång över Ängelholm markerade starten på något alldeles unikt. Motorvärldens mest mytomspunna eskader, Koenigsegg Ghost Squadron, lyfte för ännu en legendarisk resa. Med vrålande V8:or, elektrisk innovation och ägare från världens alla hörn blev Day 1 ett bevis på vad Koenigsegg verkligen handlar om: Passion, teknik och familj. Klockan är 07:45. Hangardörrarna öppnas långsamt. Morgondimman över Ängelholm skingras av solens första strålar – och ljudet av en Koenigsegg Jesko Absolut som varvar upp för dagens första etapp. Ghost Squadron Tour 2025 är officiellt igång. Men egentligen började allt redan under påsken. “As Easter arrives, we’re…
Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

I bilvärlden finns det få fordon som kombinerar lyx, terrängkapacitet och symbolik på samma sätt som Mercedes-Benz G-Klass. Men när denna robusta ikon kläs i vitt, förses med skottsäkert glas och ett syfte som sträcker sig långt bortom vägar och stigar – då har vi att göra med något alldeles speciellt. Välkommen till berättelsen om Påvens G-Wagon, ett heligt fordon med ett gudomligt uppdrag. Från militärfordon till påvemobil Mercedes-Benz G-Klass föddes som ett militärfordon på 1970-talet, men fick snabbt en kultstatus även bland civila för sin kompromisslösa konstruktion och ikoniska design. Men det var 1980, under Påve Johannes Paulus II:s…
McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

IMOLA, ITALIEN – Det var ingen självklar plats för seger.Men ibland handlar racing inte om att dominera – det handlar om att överleva, anpassa sig och ta med sig de poäng som kan göra hela skillnaden i slutändan. Det var precis vad United Autosports lyckades med när FIA World Endurance Championship rullade in på klassiska Autodromo Enzo e Dino Ferrari i Imola. Den andra deltävlingen i WEC-kalendern 2025 blev en tuff men taktiskt skicklig uppvisning av teamets båda McLaren GT3 EVO-bilar – med bil #95 som till slut lyckades plocka värdefulla mästerskapspoäng i en bana som inte direkt smickrar bilens…
Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

AMSTERDAM – Det är inte bara en uppdatering. Det är en elektrisk evolution.Lotus, märket med racingblod i ådrorna och sportbilar i sitt DNA, tar ännu ett stort kliv in i framtiden. Med en kraftfull omstrukturering av sina elektriska flaggskepp – SUV:en Eletre och hyper-GT:n Emeya – befäster den brittiska tillverkaren sin ambition att inte bara konkurrera i den elektriska lyxbilsklassen, utan att dominera den. En ny logik: 600 och 900 – namn som säger allt Lotus har infört ett tydligt och kraftfullt nytt sätt att namnge sina modeller: 600 och 900. Det är inte bara siffror – det är en…
Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

New York, 16 april 2025 – En ny era gryr för Lotus. Det brittiska sportbilsmärket, känt för sin banbrytande ingenjörskonst och lättviktsfilosofi, står nu inför en strategisk omdaning. I ett kraftfullt drag som speglar ambitionen att bli en världsledande aktör inom intelligent lyxmobilitet, tillkännager Lotus Technology Inc. att man kommer att ta över 51 % av aktierna i Lotus Advance Technologies Sdn Bhd – i folkmun känt som Lotus UK. Detta är inte bara en affär på pappret. Det är ett avgörande steg mot att samla alla verksamheter under ett gemensamt Lotus-varumärke – från hyperbilar till ingenjörskonsulttjänster, från produktion till…
En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

Rotterdam, Nederländerna – Ett nytt kapitel i Bugattis redan legendariska historia har just börjat skrivas. Med premiären av den helt nya Bugatti-showroomen i hjärtat av Rotterdam markerar det ikoniska märket sin nästa stora satsning i Benelux – och man gör det med en entré lika spektakulär som själva varumärket. Mitt i stadens pulserande arkitekturlandskap, där modern design möter europeisk elegans, har Bugatti skapat ett hem som inte bara visar bilar – utan konstverk på hjul. Den nya showroomen representerar inte bara en fysisk plats, utan en ny dimension i Bugattis närvaro i Europa. Det är här, i en miljö präglad…
Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

När solen sänker sig över Long Beachs palmkantade boulevarder och havsbrisen rullar in från Stilla havet, vaknar ett nytt slags rovdjur till liv. Den brölar med 12 cylindrar, revvar till 11 000 varv per minut och bär ett namn från nordisk mytologi. Aston Martin Valkyrie är här – och den är redo för sin första verkliga eldstrid: ett 100-minuters sprintlopp på USA:s mest ikoniska stadsbana. Från hyperbil till hypervapen Valkyrie är inte vilken tävlingsbil som helst. Den är född ur samma DNA som den extrema gatversionen, men omstöpt till ett GTP-vapen enligt Le Mans Hypercar-reglementet. Den 6,5-liters V12:an har fått…
McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

McMurtry Spéirling PURE – Från Rekordbil till Renodlad Banrevolution

I en värld där eldrivna hyperbilar ofta väger som pansarvagnar och ser ut som rymdskepp, har en brittisk uppstickare valt att ta en annan väg – en väg kantad av motorsportarv, radikal ingenjörskonst och oöverträffad teknik. McMurtry Spéirling är inte bara en elbil. Den är ett manifest. Ett rop från framtiden. Och nu är den här – i form av Spéirling PURE – redo att ta plats i händerna på världens mest vågade förare. Ett nytt kapitel i bilhistorien Bakom detta extrema projekt står Sir David McMurtry – miljardär, uppfinnare och en av Storbritanniens mest framgångsrika affärsmän. Hans vision? Att…
Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Radiostyrd Racing tar Fart – STEC tar täten med RC i hela Sverige!

Från fullskaliga endurancebilar till fartfyllda miniatyrer – 2025 markerar ett nytt och oväntat kapitel för svensk bilsport. STEC, kända för sina långloppsmästerskap, kliver nu in i en värld i skala 1:5 och 1:8. Det handlar om radiostyrda bilar – och det handlar om passion, samarbete och en sport som växer lavinartat. En gnista som tändes på motorfestivalerna Hasse, en välkänd profil inom svensk bilsport med över 500 arrangemang bakom sig, minns exakt när intresset väcktes. – Vi stötte på radiostyrd bilsport på några av motorfestivalerna 2023–2024. Jag blev riktigt impad – de här bilarna är som riktiga racerbilar i miniformat,…
Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

Vintagefeber med Peder - Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster – Ett Öppet fönster till GT1-erans Förlorade Storhet

22 kilometer. Det är allt. Den här Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster har knappt lämnat stillheten sedan den föddes ur ett av motorsportens mest intensiva kapitel. Och av de sex som någonsin tillverkades – är detta ett orört mästerverk. Ett tidskapsel från racingens guldålder. När banracing blev gatlagligt 1990-talet var en tid då motorsportens giganter slogs med full kraft i FIA GT Championship. För att få tävla med GT1-bilar krävdes homologering – att tillverka minst 25 gatlegala versioner. Mercedes-Benz svarade inte bara upp till kraven – de överträffade dem. Det resulterade i något nästintill otänkbart: CLK-GTR, en racerbil född för att dominera,…
Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

Ducati Panigale V4 Lamborghini – När Motorvärldens Två ikoner Smälter samman i Ren Italiensk Magi!

MILANO/BORGO PANIGALE/SANT’AGATA BOLOGNESE – 9 APRIL 2025Under Milan Design Week, världens främsta designhändelse, skrev två italienska storheter ett nytt kapitel i motorsportens historia. I hjärtat av Teatro Alcione avslöjade Ducati och Lamborghini sin senaste mästerliga skapelse: Ducati Panigale V4 Lamborghini – en motorcykel där kompromisslös prestanda möter förförisk design och exklusivitet. En förening av passion och prestanda Detta är det tredje kapitlet i samarbetet mellan Ducati och Lamborghini – två symboler för italiensk excellens, båda djupt rotade i Emilia-Romagnas legendariska Motor Valley. Denna gång handlar det om en motorcykel inspirerad av Lamborghini Revuelto – världens första HPEV (High Performance Electrified…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)