Söndagskvällen den 9 februari 2025 blev inte bara en höjdpunkt för sportfantaster, utan också för filmälskare världen över när Harrison Ford gjorde en oväntad och kraftfull medverkan i Jeep®:s nya reklamfilm under Super Bowl. Den två minuter långa filmen, döpt till ”Owner’s Manual”, visades för miljontals tittare och levererade ett annorlunda och djupt reflekterande budskap mitt i den annars explosiva reklamparaden.

Film legend Harrison Ford headlines the Jeep® brand’s 2025 Super Bowl commercial
Regisserad av James Mangold – en lugn kontrast till Super Bowl-reklamerna
Bakom kameran för ”Owner’s Manual” stod Oscarsnominerade regissören James Mangold, känd för storfilmer som ”Ford v Ferrari”, ”The Wolverine” och ”Indiana Jones and the Dial of Destiny”. I samarbete med Stellantis och produktionsbolaget Minted Content skapade han en reklam som skiljer sig från normen med sin stillsamma ton och introspektiva narrativ. Olivier Francois, Stellantis globala marknadschef, beskrev filmen som en medveten avvikelse från den typiska högljudda och energifyllda Super Bowl-reklamen: ”Vi ville skapa en film som sticker ut genom sin lugna och eftertänksamma natur. Det är raka motsatsen till vad tittarna förväntar sig, men samtidigt en fortsättning på Jeep-varumärkets tradition av att leverera djupgående och minnesvärda budskap.”
Ett personligt budskap från Harrison Ford
I filmen ser vi Harrison Ford bakom ratten i en Jeep Wrangler 4xe, där han levererar ett enkelt men kraftfullt budskap om livets frihet och valmöjligheter. ”Välj det som gör dig lycklig. Mina vänner, min familj, mitt arbete gör mig lycklig. Den här Jeepen gör mig lycklig… även om mitt namn är Ford,” säger han med ett leende i filmen, och skapar en subtil koppling mellan sitt eget ikoniska namn och det lika ikoniska Jeep-märket. Fords ord får en särskild tyngd, då han talar om människors behov av att skapa sin egen ”ägarmanual” för livet – något som skiljer dem från bilar, som har en given vägledning för varje beslut. Ford avslutar med orden: ”Det är min ägarmanual. Ge dig ut. Skriv din egen.”

Jeep®:s budskap om frihet och äventyr
Reklamfilmen är inte bara en hyllning till livets valmöjligheter, utan också till Jeep®:s långa historia som en symbol för frihet, äventyr och passion. Märket, som har sina rötter i USA, har genom åren blivit ett globalt fenomen med sin förmåga att ta sig fram överallt – något som Olivier Francois var noga med att betona: ”Med en 84-årig historia bakom oss, fortsätter vi att utvecklas och påminna våra Jeep 4×4-ägare om att det alltid finns ett äventyr som väntar, och det finns alltid en Jeep för alla.”

Ett samarbete som känns äkta
Harrison Ford berättade själv om sin positiva upplevelse av att samarbeta med Jeep och varför han tackade ja till projektet: ”Jag sa ’ja’ till att göra denna reklam på grund av manuset. Det är en mycket rak kommunikation om livet och avslutas med att man sätter sig i en Jeep, det är kroken. Det krävde inte att jag presenterade mig själv igen eller pekade på att jag har gjort många olika saker i livet. Det är bara ett stillsamt samtal från någon som delar en tanke. Jag älskade hur det utvecklades.”
Ett originellt soundtrack som knyter samman filmen
Som ett sista strå till stacken i denna välbalanserade reklam, har filmen också ett originellt soundtrack, ”Go Anywhere”, skrivet och framfört av Nathaniel Murphy, en artist representerad av Sony Music Publishing. Låten speglar Jeep-varumärkets motto – friheten att resa var som helst – och sätter ton för den känslosamma resa som Ford och Mangold tar tittarna med på.
Mer om Harrison Ford & Owners Manual
”Owner’s Manual” står ut som en ovanlig men djupt engagerande reklamfilm under Super Bowl 2025. Med Harrison Ford i förarsätet och James Mangold bakom kameran, levererar filmen ett enkelt men starkt budskap om frihet, lycka och äventyr – i sann Jeep-anda. Jeep fortsätter att visa att de inte bara säljer bilar, utan också en livsstil, och med den här filmen har de gjort ett outplånligt intryck i hjärtan och sinnen hos tittare världen över.
Reklamfilmen ”Owner’s Manual” markerar ännu en viktig milstolpe i Jeep®:s och Stellantis framgångsrika historia – och med Harrison Ford vid rodret kan vi bara konstatera att det här samarbetet är lika ikoniskt som fordonet det representerar.
www.jeep.com/se/jeep-wrangler/plug-in.html
