Svenska biltillverkaren Koenigsegg fortsätter att överträffa förväntningarna med sin senaste skapelse, den exklusiva sportbilen Koenigsegg CC850. Denna kraftfulla skönhet avslöjades för första gången den 19 augusti 2022 i Pebble Beach, Kalifornien, som en hyllning till den ursprungliga CC8S. CC850 byggdes för att fira 20-årsjubileet för första produktionen av CC8S och var ursprungligen begränsad till 50 enheter för att fira företagets grundare Christian von Koenigseggs 50-årsdag.
Men på grund av ökad efterfrågan annonserades det sex dagar senare, den 25 augusti 2022, att ytterligare 20 enheter skulle byggas.
Trots det gemensamma namnet delar CC850 inte några komponenter med den ursprungliga CC8S, utan är istället baserad på Koenigsegg Jesko. Liksom Jesko har CC850 samma multilänk-fram- och bakfjädring, bestående av dubbla önskeben, hydrauliska och gas-hydrauliska stötdämpare, med Triplex-dämpare baktill. Styrningen är rack och kugghjul, med Koenigseggs egen 9-växlade Light Speed Transmission som skickar kraft till bakhjulen.
CC850 har också en funktion som kallas Engage Shifter System, som låter föraren simulera sex växlar av manuell växling med en fysisk kopplingspedal istället för paddelväxlare. Christian von Koenigsegg hävdar att med denna funktion måste CC850 ”vara den snabbaste manuella bilen runt en racerbana som jag kan tänka mig”. Motorn är också lånad från Jesko, med mindre turboaggregat, vilket resulterar i en effektutgång på 1 185 PS (1 169 hk; 872 kW) @ 7 800 varv/min på vanligt bränsle, eller 1 385 PS (1 366 hk; 1 019 kW) på E85. Topptorquet står på 1 385 N⋅m (1 022 lb⋅ft) – 4 800 varv/min.
De smidda aluminiumfälgarna (20″ x 9,5″ fram, 21″ 12,25″ bak) är klädda i Michelin Pilot Sport 4S (265/35R-20 fram, och 325/30R-21 bak). Bromskraften tillhandahålls av ett set med 410 mm (16,1 in) 6-kolvsok fram och 395 mm (15,6 in) 4-kolvsok bak.
Koenigsegg CC850 är en kombination av modern teknik och traditionell körkänsla, vilket gör den till en ikonisk symbol för prestigefyllda sportbilar.