Racingförare – En Dröm för Många: Så Kan Du Börja Tävla oavsett Budget med STEC!

Racing är en dröm för många motorsportsentusiaster. Fart, adrenalin och kampen om att vara snabbast på banan lockar, men ofta avskräcks nybörjare av den uppfattade höga kostnaden. Men nu har en ny möjlighet öppnat sig för alla som vill uppleva spänningen av racing – och det är här som STEC, Svenska och Skandinaviska Mästerskapet i Endurance Racing, kommer in i bilden. Här får du chansen att tävla i långlopp på professionella banor, där varje körning kan vara mellan sex timmar och upp till 1000 kilometer – och det behöver inte kosta skjortan. Låt oss förklara hur du kan komma igång, oavsett vilken storlek på racingbudget du har.

Vad är Endurance Racing och Vad Gör STEC Unikt?

Endurance Racing är långlopp som körs på banor under längre tidsperioder – ibland upp till hela 1000 kilometer. Det är en form av racing där hållbarhet, strategi och teamwork spelar en lika stor roll som ren fart. Det kanske låter som en kostsam sport, men i verkligheten är det den totala motsatsen. Genom ett innovativt samarbetsmodell erbjuder STEC ett sätt att komma in i sporten utan att behöva lägga ut stora summor på egen bil, utrustning eller startavgifter.

Jämförelse med Andra Tävlingar – Varför Är STEC Ett Smartare Val?

För att få en känsla av hur mycket mer racingtid du får för pengarna i STEC, kan vi jämföra med andra typer av motorsport gentemot 1 timme bakom ratten i STEC där du kör 6 stycken per team dvs att du bara står för en sjättedel av transportkostnaderna trots att du får 1 timmas körtid!

  • 1 Timme racing bakom ratten för att få ett perspektiv så gör vi en jämförelse med exempel som 
  • Folkrace= 3 varv på 500-800 meter bana klart på ca 2 minuter körtid 
  • Legends race= 15 minuter race som då är 1/4 del av en STEC körning 
  • STCC som det var när det var med bensinmotorer kördes som max 30 minuter. 
  • V-8 Thundercar kör oftast 20 varv vilket är max 30 minuter. 

I STEC kör du minst 6 timmar, vilket innebär att du får hela 1/6 del av transportkostnaderna och dessutom en sjättedel av kostnaden för själva bilen, som ligger mellan 30 000 och 200 000 kronor för en Endurance-bil. Detta innebär att du får en mycket mer ekonomisk lösning än i många andra motorsporter, och det bästa är att många av startavgifterna, licenser och försäkringar ingår i STEC-paketet.

Företagsmodellen som Gör Racing Tillgänglig för Alla

En av de största fördelarna med STEC är deras unika företagsmodellsamarbete. Genom partnerskap och samverkan med företag kan många av teamens kostnader täckas – vilket kan vara upp till 5-7 000 kronor per tävlingshelg. Det betyder att du som förare kan fokusera helt på din körning, medan teamet tar hand om resten. Denna modell gör det möjligt för i princip alla att börja tävla i racing redan 2025, oavsett tidigare erfarenhet eller budget.

Pay&Drive – All-Inclusive Lösning För Nybörjare

För den som vill testa på racing utan att behöva investera i egen bil eller all utrustning erbjuder STEC paketet Pay&Drive. Detta är en allt-i-ett-lösning där du som förare hyr en bil och kan fokusera helt på körningen. I paketet ingår allt du behöver: bil, kläder, däck, bränsle, licenser och till och med försäkring. Du betalar för själva körningen och får en upplevelse utan krångel – perfekt för den som vill prova på Endurance Racing utan att binda upp sig långsiktigt.

C1 Nordic Racing skapar en Racingklass för alla oavsett du köper bilen eller kör Pay & Drive!

Samarbetet med Motorkultur – En Motorfestival för Alla

STEC har också ingått ett samarbete med Motorkultur, som är kända för att skapa motorfestivaler. Dessa festivaler erbjuder en möjlighet för besökare att uppleva racing på ett roligt och engagerande sätt. Förutom att bjudas på tävlingarna, får besökarna också chansen att prova på banan själva genom konceptet Se, Röra, Köra – där deltagarna får möjlighet att köra på en riktig bana, känna på fart och uppleva vad det innebär att vara bakom ratten.

Se, Röra & Köra har varit en framgångssaga med aktiviteter som: Lagligt 201 Streetrace, Familjevarvet, Uppvisning av Tävlingsfordon, Skandinaviska Mästerskapet i STEC såväl som provkörning utav nylanseringar ifrån Generalagenter under Festivalerna som skapar glädje för alla på banan!

Mer info om Motorfestivalerna hittar ni hos Motorkultur under:

www.motorfestivaler.se

www.motorkultur.nu

För företag är detta en gyllene möjlighet att möta bilägare och motorsportsintresserade under trevliga och professionella former, samtidigt som de är en del av en motorfestival som lockar stora mängder besökare.

Så Kommer Du Igång med STEC

Att börja tävla med STEC är enkelt, och alla med ett brinnande intresse för racing har möjlighet att delta. Så här går det till:

  1. Boka ditt paket – Besök stec.se för att ta reda på mer om deras Pay&Drive-paket och starta din resa som racingförare.
  2. Fokusera på körningen – Lämna allt det praktiska till teamet, som sköter om bilen, utrustningen och alla andra detaljer.
  3. Kör och lär – Upplev den fantastiska känslan av att köra i en professionell racingmiljö och utvecklas som förare under hela tävlingsdagen.

Mer om STEC: Racing för Alla

Att bli en racingförare har aldrig varit enklare, och med STEC har sporten blivit tillgänglig för en bredare publik. Genom deras innovativa samarbetsmodell och Pay&Drive-konceptet kan du som nybörjare komma in i sporten utan att behöva en enorm budget. Endurance Racing erbjuder en unik chans att prova på motorsport på hög nivå, där både din körförmåga och uthållighet sätts på prov.

Så, är du redo att börja tävla? Kontakta STECstec@stec.se eller besök deras hemsida www.stec.se och ta första steget mot ditt racingäventyr!

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)