Racingförare – En Dröm för Många: Så Kan Du Börja Tävla oavsett Budget med STEC!

Racing är en dröm för många motorsportsentusiaster. Fart, adrenalin och kampen om att vara snabbast på banan lockar, men ofta avskräcks nybörjare av den uppfattade höga kostnaden. Men nu har en ny möjlighet öppnat sig för alla som vill uppleva spänningen av racing – och det är här som STEC, Svenska och Skandinaviska Mästerskapet i Endurance Racing, kommer in i bilden. Här får du chansen att tävla i långlopp på professionella banor, där varje körning kan vara mellan sex timmar och upp till 1000 kilometer – och det behöver inte kosta skjortan. Låt oss förklara hur du kan komma igång, oavsett vilken storlek på racingbudget du har.

Vad är Endurance Racing och Vad Gör STEC Unikt?

Endurance Racing är långlopp som körs på banor under längre tidsperioder – ibland upp till hela 1000 kilometer. Det är en form av racing där hållbarhet, strategi och teamwork spelar en lika stor roll som ren fart. Det kanske låter som en kostsam sport, men i verkligheten är det den totala motsatsen. Genom ett innovativt samarbetsmodell erbjuder STEC ett sätt att komma in i sporten utan att behöva lägga ut stora summor på egen bil, utrustning eller startavgifter.

Jämförelse med Andra Tävlingar – Varför Är STEC Ett Smartare Val?

För att få en känsla av hur mycket mer racingtid du får för pengarna i STEC, kan vi jämföra med andra typer av motorsport gentemot 1 timme bakom ratten i STEC där du kör 6 stycken per team dvs att du bara står för en sjättedel av transportkostnaderna trots att du får 1 timmas körtid!

  • 1 Timme racing bakom ratten för att få ett perspektiv så gör vi en jämförelse med exempel som 
  • Folkrace= 3 varv på 500-800 meter bana klart på ca 2 minuter körtid 
  • Legends race= 15 minuter race som då är 1/4 del av en STEC körning 
  • STCC som det var när det var med bensinmotorer kördes som max 30 minuter. 
  • V-8 Thundercar kör oftast 20 varv vilket är max 30 minuter. 

I STEC kör du minst 6 timmar, vilket innebär att du får hela 1/6 del av transportkostnaderna och dessutom en sjättedel av kostnaden för själva bilen, som ligger mellan 30 000 och 200 000 kronor för en Endurance-bil. Detta innebär att du får en mycket mer ekonomisk lösning än i många andra motorsporter, och det bästa är att många av startavgifterna, licenser och försäkringar ingår i STEC-paketet.

Företagsmodellen som Gör Racing Tillgänglig för Alla

En av de största fördelarna med STEC är deras unika företagsmodellsamarbete. Genom partnerskap och samverkan med företag kan många av teamens kostnader täckas – vilket kan vara upp till 5-7 000 kronor per tävlingshelg. Det betyder att du som förare kan fokusera helt på din körning, medan teamet tar hand om resten. Denna modell gör det möjligt för i princip alla att börja tävla i racing redan 2025, oavsett tidigare erfarenhet eller budget.

Pay&Drive – All-Inclusive Lösning För Nybörjare

För den som vill testa på racing utan att behöva investera i egen bil eller all utrustning erbjuder STEC paketet Pay&Drive. Detta är en allt-i-ett-lösning där du som förare hyr en bil och kan fokusera helt på körningen. I paketet ingår allt du behöver: bil, kläder, däck, bränsle, licenser och till och med försäkring. Du betalar för själva körningen och får en upplevelse utan krångel – perfekt för den som vill prova på Endurance Racing utan att binda upp sig långsiktigt.

C1 Nordic Racing skapar en Racingklass för alla oavsett du köper bilen eller kör Pay & Drive!

Samarbetet med Motorkultur – En Motorfestival för Alla

STEC har också ingått ett samarbete med Motorkultur, som är kända för att skapa motorfestivaler. Dessa festivaler erbjuder en möjlighet för besökare att uppleva racing på ett roligt och engagerande sätt. Förutom att bjudas på tävlingarna, får besökarna också chansen att prova på banan själva genom konceptet Se, Röra, Köra – där deltagarna får möjlighet att köra på en riktig bana, känna på fart och uppleva vad det innebär att vara bakom ratten.

Se, Röra & Köra har varit en framgångssaga med aktiviteter som: Lagligt 201 Streetrace, Familjevarvet, Uppvisning av Tävlingsfordon, Skandinaviska Mästerskapet i STEC såväl som provkörning utav nylanseringar ifrån Generalagenter under Festivalerna som skapar glädje för alla på banan!

Mer info om Motorfestivalerna hittar ni hos Motorkultur under:

www.motorfestivaler.se

www.motorkultur.nu

För företag är detta en gyllene möjlighet att möta bilägare och motorsportsintresserade under trevliga och professionella former, samtidigt som de är en del av en motorfestival som lockar stora mängder besökare.

Så Kommer Du Igång med STEC

Att börja tävla med STEC är enkelt, och alla med ett brinnande intresse för racing har möjlighet att delta. Så här går det till:

  1. Boka ditt paket – Besök stec.se för att ta reda på mer om deras Pay&Drive-paket och starta din resa som racingförare.
  2. Fokusera på körningen – Lämna allt det praktiska till teamet, som sköter om bilen, utrustningen och alla andra detaljer.
  3. Kör och lär – Upplev den fantastiska känslan av att köra i en professionell racingmiljö och utvecklas som förare under hela tävlingsdagen.

Mer om STEC: Racing för Alla

Att bli en racingförare har aldrig varit enklare, och med STEC har sporten blivit tillgänglig för en bredare publik. Genom deras innovativa samarbetsmodell och Pay&Drive-konceptet kan du som nybörjare komma in i sporten utan att behöva en enorm budget. Endurance Racing erbjuder en unik chans att prova på motorsport på hög nivå, där både din körförmåga och uthållighet sätts på prov.

Så, är du redo att börja tävla? Kontakta STECstec@stec.se eller besök deras hemsida www.stec.se och ta första steget mot ditt racingäventyr!

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

35-Årsjubileum För Ett Tidlöst Mästerverk – Mazda MX-5 Roadster Är Tillbaka

När det kommer till sportiga, körglada och ikoniska roadsters är Mazda MX-5 en sann legend. I år firar denna klassiker hela 35 år, och än idag står den starkare än någonsin – en perfekt balans mellan arv och innovation. Med sina rötter i en tidlös designfilosofi, prisbelönta former och en osviklig känsla för ren körglädje, fortsätter MX-5 att locka förare som vill uppleva den ultimata friheten bakom ratten. Ikonisk design som fångar blicken Mazda MX-5 är mer än bara en bil – det är en designikon. Den senaste generationen förfinar arvet med en modern tolkning av roadstern, där den prisbelönta…
Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Bertone Nuccio – Ett Sista Mästerverk Från Italiens Formgivargigant

Det var en hyllning. Ett testamente. Ett crescendo innan ridån föll. Året var 2012. Den legendariska italienska designstudion Bertone fyllde 100 år – och istället för att blicka bakåt valde de att kasta sin sista vision rakt in i framtiden. Resultatet? Bertone Nuccio. En one-off superbil som sammanfattade ett sekel av stil, innovation och kompromisslös formkänsla. Men det blev också ett avsked. Designad för evigheten Nuccio är inte bara ett namn – det är ett arv. Döpt efter Nuccio Bertone, sonen till företagets grundare och den man som förde huset Bertone till världsberömmelse, representerar bilen mer än bara teknik. Den…
Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Tesla Model 3 Performance – Elbilen Som Utmanar Supersportbilar

Snabbare. Skarpare. Smartare.Med lanseringen av Tesla Model 3 Performance 2024 har Elon Musk och hans ingenjörer höjt ribban för vad en sportig elbil i mellanklassen kan vara. Under skalet på den stilrena sedanen döljer sig prestanda som utmanar betydligt dyrare sportbilar – samtidigt som den bjuder på tyst komfort, hög tekniknivå och en elektrifierad vision för framtidens bilism. Highland – men med racinghjärta Med 2024 års uppdatering – internt kallad ”Project Highland” – fick hela Model 3-serien ett lyft med ny aerodynamik, bättre komfort, förbättrad ljudisolering och moderniserad interiör. Men det var först våren 2024 som Performance-versionen återvände till scenen…
Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Reportage: 60 år av nystart – Audis Efterkrigscomeback Förändrade Allt

Ingolstadt, 1965. Det är sensommar i det uppbyggda men fortfarande ärrade efterkrigstyskland. På Audis fabrik i Ingolstadt rullar en bil ut genom portarna – och med den startar en ny era. Det är den 13 augusti, och för första gången sedan andra världskriget bär en nyproducerad bil åter namnet ”Audi”. Internt kallas den F 103. Utåt benämns den bara: Audi. 60 år senare markerar detta ögonblick inte bara återkomsten av ett klassiskt namn, utan födelsen av det moderna Audi vi känner i dag. Ett företag i kris – och på tröskeln till förnyelse I mitten av 1960-talet är Auto Union…
Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Hennessey H850 Mustang Dark Horse - Muskelbilen Med 850 Hästar Som Gör 0-100 km / h på 3,4 Sekunder!

Muskelbilens evolution – när råstyrka möter förfining 850 hk. 650 lb-ft. 0–100 km/h på drygt 3 sekunder. Det här är inte en vanlig Mustang. Det är Hennessey Performance svar på hur långt man kan tänja gränserna för amerikansk ingenjörskonst utan att kompromissa med själ och karaktär. Bakom denna explosiva version står den välrenommerade amerikanska tunern Hennessey – med bas i Sealy, Texas – vars filosofi sedan 1991 har varit att göra snabba bilar ännu snabbare. Nu är det dags för nya Mustang Dark Horse att få sitt livs uppgradering. Prestanda i toppklass SpecifikationHennessey H850 Mustang Dark HorseMotor5.0L V8 Gen-4 Coyote,…
En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

En Lamborghini Countach Som Ingen Annan – Kunglig, Grön och Oförglömlig

Det finns Lamborghini Countach – och så finns det den här Countachen. En bil så unik i sitt uttryck, så ovanlig i sin specifikation, att den omdefinierar vad en klassisk superbil kan vara. Detta är en 1981 Lamborghini Countach LP400 S Series III, färdigställd i en sällsynt och slående kulör: Verde Chiaro Metallizzato. En nyans som får karossens vassa linjer att lysa som smaragd i solen. Invändigt möts man av en Verde och Khaki-läderinteriör, en udda men fulländad kombination – nästan som om 80-talets brutalism mött italiensk haute couture. En bil med kunglig aura Den här Countachen är inte bara…
HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

HF är tillbaka: Lancia Ypsilon HF Racing Tänder Gnistan För Nästa Generations Rallyhjältar

Det finns ögonblick då allt stämmer. När händerna greppar ratten med självklarhet. När pulsen matchar motorns rytm. När vägen framför inte är ett hinder, utan ett kall. Just där – i det ögonblicket – föds Ypsilon HF Racing. Det är inte bara en bil. Det är en port till en värld där mod, teknik och passion samspelar i varje kurva. Med Ypsilon HF Racing tar Lancia sitt mest ikoniska arv och riktar det mot framtiden, med en glöd som bara kan komma från ett märke som återvänt till tävling med en mening. Från legender till lärande Efter att ha gjort…
Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

Skönhet i Rörelse: När Alfa Romeo B.A.T. Blev Konsthistoria

En kväll i oktober 2020 skedde något som för alltid skrev in sig i såväl konst- som bilhistoria. På Sotheby’s Contemporary Art Evening Auction bjöds tre av bilvärldens mest spektakulära skapelser ut som en enhet – Alfa Romeo B.A.T. 5, 7 och 9d. Tillsammans klubbades de för smått otroliga 14 840 000 dollar, och blev därmed kvällens dyraste objekt. Men detta var mer än bara en försäljning. Det var en hyllning till när form, funktion och fantasi möts i sin mest drömlika gestalt. Tre bilar, ett konstverk B.A.T., eller Berlina Aerodinamica Tecnica, är inte bara tre futuristiska konceptbilar – de…
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)