Revolutionerande Förändringar inom STEC – Nya Regler som Slår Ner på Fusket och Öppnar För Ny Tävlingsglädje!

STEC har länge varit synonymt med Svenska Mästerskapet i Endurance Racing, men nu tas ett stort steg framåt. Inför 2025 införs nya regler som syftar till att sätta stopp för det utbredda fusket som har plågat motorsporten, från rally VM till Formel 1, och som även har nått hobbyracingens domäner.

Fusk inom bilsporten har varit en mörk skugga över tävlingarna, vilket har fått många förare och team att helt enkelt ge upp tävlandet. Manipulation av motorvolym, större turbos, manipulerade databoxar och otillåtna modifieringar har varit några av de vanligaste metoderna. Nu säger STEC stopp – genom att göra reglerna transparenta och tillåtande på ett sätt som aldrig tidigare skådats.

Frihet att Bygga Din Drömbil
Från och med 2025 kommer STEC att tillåta att deltagarna bygger sina bilar helt enligt egna önskemål. Det innebär att det inte längre finns några begränsningar gällande motorvolym, växellådor, bromsar, hjulupphängningar eller drivningar – fram, bak eller fyrhjulsdrift.

Det enda som krävs är att säkerhetsutrustningen uppfyller kraven: bur, stol, bälte, personlig racingutrustning och maximalt 225 breda däck.

Denna revolutionerande förändring öppnar dörrarna för i princip alla typer av bilar att delta i STEC 2025. Den enda faktorn som kommer att avgöra vilken klass du tävlar i är din varvtid, och du kan själv välja om du vill tävla i ett format som varar 1, 3 eller 6 timmar.

En Ny Era för Svensk Endurance Racing
STEC
nya regelverk syftar till att skapa Sveriges främsta serie i endurance racing, och SM-sanktioneringen är redan godkänd. Under 2024 kommer de nya reglerna att testas på Mittsverigebanan för att samla data och hitta en lämplig klassindelning.

STEC – Står för gemenskap, racingglädje & samverkan på banan!

En särskilt spännande nyhet är GT-klassen, ett 60-minutersformat som passar perfekt för förare som vill köra test/kval och tävla i en timme innan lunch. Detta format respekterar deltagarnas tid och möjliggör att de kan vara hemma till middagen. STEC bygger sitt koncept på max lördag-söndag och samarbetar med Time-Attack för att maximera körningen och minimera kostnaderna för resor.

Tre Timmars Formatet – Populärt och Familjevänligt
Det tre timmars format som introducerades 2024 har mottagits positivt. Många team med 1-3 förare uppskattar formatet, som ibland delas upp med en lunchpaus för att ge två 90-minuterspass med obligatoriskt depåstopp. Detta har blivit populärt bland familjeteam, där föräldrar tävlar tillsammans med sina barn och skapar mervärden runt tävlandet.

Sex Timmars Formatet – En Klassiker
Den klassiska sex timmars endurancetävlingen fortsätter att vara en stöttepelare inom STEC, med Svenska Mästerskapet sedan 2017 och ett nyligen instiftat Skandinaviskt Mästerskap som även inkluderar tävlingar i Norge. Det enkla regelverket gör det möjligt för norska klasser som B-Zero och GT 3-4-5 NM att delta, vilket skapar ett spännande och diversifierat tävlingsfält.

Gotland 1000 Kilometer – Nordens Tuffaste Tävling
En annan höjdpunkt är Gotland 1000 Kilometer, som anses vara Nordens tuffaste tävling. På Gotland Ring, Nordens längsta tävlingsbana på 7,3 kilometer, kan förare tävla i traditionella 1, 3 eller 6 timmars format och sedan fylla på upp till 1000 kilometer. Den 28 september går denna prestigefyllda tävling av stapeln, och den räknas som Svenska öppna långloppsfinalen bland de främsta teamen i Sverige.

Mer om STEC & Kontakt:

Vi bjuder gärna in dig på en fribiljett att besöka STEC och uppleva tävlingarna på plats.

Genom dessa förändringar sätter STEC en ny standard inom endurance racing i Sverige och Skandinavien. Med ett regelverk som fokuserar på rättvisa och öppenhet ser vi fram emot en säsong fylld med spänning, innovation och framförallt, äkta racingglädje.

För mer information och för att ta del av den spännande säsongen 2025, besök:

Kontaktinfo@stec.se

Webbwww.stec.se

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

En ny legend föds – De Tomaso P72 i Produktionsutförande!

När världen rusar mot digital minimalism, batteridrivna algoritmer och självkörande sterilitet, går De Tomaso i motsatt riktning. Och de gör det med en kraft som får motorvärlden att stanna upp – att andas. Det här är inte en bil. Det är ett manifest. Efter fem års väntan och förväntan är det nu officiellt: De Tomaso P72 är här i produktionsform. En vacker revolt mot samtidens opersonliga teknik. Endast 72 exemplar kommer att byggas, var och en individuellt beställd – och var och en lika mycket ett konstverk som ett fordon. Skönhet med syfte: design för känsla, inte klick Från det…
Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival 11 Maj – En Fullskalig Succé för Motorentusiaster med Konceptet - '' Se, Röra & Köra '' !

Göteborg Motorfestival vid Stora Holms Trafikövningsplats 11 Maj – 2025 Redan när morgonsolen glittrar över Hisingens asfaltskanter och ljudet av V8:or, elmotorer och glada barn skrattar studsar mellan träden, förstår man att något stort är på gång. Göteborg Motorfestival intar Stora Holms Trafikövningsplats – och levererar en dag som etsar sig fast i både gaspedaler och hjärtan. Det blev en show utan motstycke, en familjefest med puls, passion och pizza – och ett brinnande bevis på att motorlivet i Sverige är mer levande än någonsin. ”Se, Röra & Köra” – festivalens hjärta och nerv Göteborg Motorfestival är inte bara ett…
Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Classic & Dream Cars – Där Bilpassion Förvandlas till Konstverk i Slottsmiljö!

Söndagen den 11 maj bjöd på strålande solsken, svallande bilentusiasm och en sällsynt känsla av något verkligt unikt. Det var premiär för Classic & Dream Cars, signerat Bengtsson Bil Premium Selection, på anrika Åkeshofs Slott i västra Stockholm – och facit blev en formidabel succé. “Mer än 10 av 10 om man skulle sätta betyg”, konstaterade en av gästerna. Och det var svårt att säga emot. Motorextra var på plats och fick ett exklusivt samtal med hjärnorna bakom detta magnifika evenemang – Magnus Bengtsson, bilbranschens nestor med 37 års erfarenhet som VD, Sverigechef och försäljningsdirektör inom flera ledande bilmärken, och…
NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

NIO ET9: Kinas Svar På S-Klassen och Teknikens Nya Tronföljare

En ny standard föds inte – den konstrueras. När kinesiska NIO nyligen avtäckt sitt nya elektriska flaggskepp ET9, var det inte bara ännu en elbil som rullade ut på scenen – det var ett budskap. Ett tydligt, kraftfullt och teknologiskt förankrat budskap: Framtidens lyx och intelligens kommer inte längre bara från Tyskland. Med ET9 positionerar sig NIO som en utmanare till inte bara Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Tesla Model S – utan till själva idén om vad en lyxsedan i den nya eran ska vara. Design: Tyst dominans ET9 är ingen bil som skriker efter uppmärksamhet. Den viskar auktoritet…
Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

Från EP9 TILL ET9: Nio och den Elektriska Revolutionen

8 år. En varvtid. En revolution. Den 12 maj 2017 chockades bilvärlden av något som få såg komma: en elbil – inte från Tyskland, Italien eller USA – utan från det då unga kinesiska märket NIO, satte ett nytt varvrekord på legendariska Nürburgring Nordschleife. Med tiden 6:45.900 skrev NIO EP9 in sig i historieböckerna och visade att eldrivna superbilar inte bara var framtid – de var nu. Det var då. Men det var bara början. EP9 – det elektriska manifestet NIO EP9 var inte bara snabb. Den var ett elektriskt manifest – ett bevis på att elbilar kunde vara brutalt…
Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Husqvarna Vitpilen 401: 373 Cylindrig Ren Körglädje!

Minimalism möter motoradrenalin – och resultatet är Vitpilen 401 I en värld där motorcyklar ofta ska vara större, bullrigare och mer extrema för varje modellår, går Husqvarna en helt annan väg. Med Vitpilen 401 – svenska för ”Vita Pilar” – har man skapat en hoj som inte skriker för att höras, utan viskar med självsäker tydlighet. Det är en motorcykel som lika gärna kunde stå på en designutställning i Köpenhamn som utanför ett kafé i Berlin. Men bakom det rena, avskalade formspråket döljer sig en sylvass prestanda som väcker liv i varje nervända. Skandinavisk design i två hjul Att kalla…
Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Koenigsegg och Saab – Kan Saab Återupplivas Genom Koenigsegg?

Christian Von Koeigsegg – Koenigsegg Christian von Koenigsegg har flera gånger kommenterat ämnet Saab och tanken på att Koenigsegg skulle kunna vara en del av Saabs framtid. Men även om drömmen om ett svenskt sportbilsimperium kittlar fantasin, är verkligheten mer komplex – och Christian har alltid varit ärligt realistisk i sina uttalanden. Det fanns faktiskt ett ögonblick i historien där Koenigsegg var nära att bli ny ägare till Saab. År 2009 deltog Koenigsegg Group – ett konsortium där Christian von Koenigsegg själv var involverad – i ett seriöst försök att köpa Saab Automobile från General Motors. Affären var långt gången,…
KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

KOENIGSEGG CCXR Special Edition: En Återkomst i Manuell Form!

Ett av två – och nu ett av ett. Det är inte varje dag man får möjlighet att uppleva något så sällsynt, så förfinat och så omarbetat som detta: Koenigsegg CCXR Special Edition – ett av endast två exemplar i världen – har under vintern genomgått en närmast kirurgisk renässans hos Koenigseggs Legends Division i Ängelholm. Resultatet? En hypersportbil som trots sin historiska tyngd nu står mer levande, mer mekanisk och mer förarcentrerad än någonsin tidigare. Legends Division – där historia möter framtid I Koenigseggs innersta krets, bakom diskreta dörrar och bland världens mest passionerade ingenjörer, arbetar Legends Division –…
Futuristiska Konceptbilen Chrysler Halcyon briljerar med Röststyrd AI!

Futuristiska Konceptbilen Chrysler Halcyon briljerar med Röststyrd AI!

En ny gryning: Chrysler Halcyon förändrar bilvärlden från grunden När solens första strålar träffar den spegellika karossen på Chrysler Halcyon uppstår en nästan övernaturlig scen. Det är inte en bil. Det är ett löfte om en ny epok. Ett rullande manifest för en framtid där elektrifiering, autonomi och emotionell design möts i perfekt symbios. I en värld där många konceptbilar känns som science fiction–prototyper utan kontakt med verkligheten, lyckas Halcyon göra tvärtom: den känns både som framtiden – och som om den redan är här. Från aska till avantgarde Chrysler har under de senaste decennierna rört sig i skuggorna av…
HP Tuning Ställer ut vid Tierp Arena Motorfest & Slottsträffen med Exklusiv Deal för Motoroptimering Steg 1 på 20% Rabatt!

HP Tuning Ställer ut vid Tierp Arena Motorfest & Slottsträffen med Exklusiv Deal för Motoroptimering Steg 1 på 20% Rabatt!

Motorfesten i Tierp blir hetare än någonsin när Samuel Öqvist rullar in med sin brutala Dodge Hellcat och den omtalade Opel Speedstern. Den 24 maj smäller det på Tierp Arena – och dagen efter fortsätter festen vid det magnifika Johannebergsslottet under Slottsträffen. Med sig har han inte bara bensin i blodet, utan även HP Tuning, som på plats levererar stekhet motoroptimering med exklusiv rabatt. Det är något i luften inför Tierp Arena Motorfest den 24 maj – en förväntan som luktar bränt gummi, högoktanig passion och ren körglädje. En av dem som ser till att det här inte blir en…
Skyltstället Norrköping tipsar: Skall du Synas på utomhusevent? Så här lyfter du ditt varumärke med maximal synlighet!

Skyltstället Norrköping tipsar: Skall du Synas på utomhusevent? Så här lyfter du ditt varumärke med maximal synlighet!

När solen skiner och festivalerna fyller kalendern, blir utomhusevent en gyllene arena för företag att möta sin publik – direkt, avslappnat och kreativt. Men i en miljö där alla vill synas, hur gör du för att just ditt varumärke ska sticka ut? Svaret kan vara enklare än du tror – och det börjar med rätt verktyg för fysisk kommunikation. Skyltstället Norrköping, experter på visuell exponering och profilering, vet vad som krävs för att skapa ett starkt intryck i fältet. Med en bredd av innovativa och funktionella displaysystem erbjuder de inte bara produkter – utan strategier för att göra varumärken oförglömliga.…
Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Mercedes Benz 230 Safari bland Klassikerna – En Mercedes-Benz du aldrig sett på Ica-parkeringen!

Motorextra möter Bengtsson Bil Premium Selection – för en exklusiv titt på något så ovanligt att det nästan inte borde finnas. I ett hav av moderna leasingbilar, laddhybrider och elektrifierade SUV:ar står ett fordon som får bilentusiaster att tappa hakan. Vi befinner oss hos Bengtsson Bil Premium Selection, där en silvergrå skönhet från en annan tid har landat i sortimentet – Mercedes-Benz 230 Safari från 1967. En kombiversion du troligen aldrig hört talas om – och kanske aldrig kommer att se igen. Vi möter Magnus Bengtsson, ägare till Bengtsson Bil Premium Selection, som med glöd i rösten berättar om ett…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)