Revolutionerande Förändringar inom STEC – Nya Regler som Slår Ner på Fusket och Öppnar För Ny Tävlingsglädje!

STEC har länge varit synonymt med Svenska Mästerskapet i Endurance Racing, men nu tas ett stort steg framåt. Inför 2025 införs nya regler som syftar till att sätta stopp för det utbredda fusket som har plågat motorsporten, från rally VM till Formel 1, och som även har nått hobbyracingens domäner.

Fusk inom bilsporten har varit en mörk skugga över tävlingarna, vilket har fått många förare och team att helt enkelt ge upp tävlandet. Manipulation av motorvolym, större turbos, manipulerade databoxar och otillåtna modifieringar har varit några av de vanligaste metoderna. Nu säger STEC stopp – genom att göra reglerna transparenta och tillåtande på ett sätt som aldrig tidigare skådats.

Frihet att Bygga Din Drömbil
Från och med 2025 kommer STEC att tillåta att deltagarna bygger sina bilar helt enligt egna önskemål. Det innebär att det inte längre finns några begränsningar gällande motorvolym, växellådor, bromsar, hjulupphängningar eller drivningar – fram, bak eller fyrhjulsdrift.

Det enda som krävs är att säkerhetsutrustningen uppfyller kraven: bur, stol, bälte, personlig racingutrustning och maximalt 225 breda däck.

Denna revolutionerande förändring öppnar dörrarna för i princip alla typer av bilar att delta i STEC 2025. Den enda faktorn som kommer att avgöra vilken klass du tävlar i är din varvtid, och du kan själv välja om du vill tävla i ett format som varar 1, 3 eller 6 timmar.

En Ny Era för Svensk Endurance Racing
STEC
nya regelverk syftar till att skapa Sveriges främsta serie i endurance racing, och SM-sanktioneringen är redan godkänd. Under 2024 kommer de nya reglerna att testas på Mittsverigebanan för att samla data och hitta en lämplig klassindelning.

STEC – Står för gemenskap, racingglädje & samverkan på banan!

En särskilt spännande nyhet är GT-klassen, ett 60-minutersformat som passar perfekt för förare som vill köra test/kval och tävla i en timme innan lunch. Detta format respekterar deltagarnas tid och möjliggör att de kan vara hemma till middagen. STEC bygger sitt koncept på max lördag-söndag och samarbetar med Time-Attack för att maximera körningen och minimera kostnaderna för resor.

Tre Timmars Formatet – Populärt och Familjevänligt
Det tre timmars format som introducerades 2024 har mottagits positivt. Många team med 1-3 förare uppskattar formatet, som ibland delas upp med en lunchpaus för att ge två 90-minuterspass med obligatoriskt depåstopp. Detta har blivit populärt bland familjeteam, där föräldrar tävlar tillsammans med sina barn och skapar mervärden runt tävlandet.

Sex Timmars Formatet – En Klassiker
Den klassiska sex timmars endurancetävlingen fortsätter att vara en stöttepelare inom STEC, med Svenska Mästerskapet sedan 2017 och ett nyligen instiftat Skandinaviskt Mästerskap som även inkluderar tävlingar i Norge. Det enkla regelverket gör det möjligt för norska klasser som B-Zero och GT 3-4-5 NM att delta, vilket skapar ett spännande och diversifierat tävlingsfält.

Gotland 1000 Kilometer – Nordens Tuffaste Tävling
En annan höjdpunkt är Gotland 1000 Kilometer, som anses vara Nordens tuffaste tävling. På Gotland Ring, Nordens längsta tävlingsbana på 7,3 kilometer, kan förare tävla i traditionella 1, 3 eller 6 timmars format och sedan fylla på upp till 1000 kilometer. Den 28 september går denna prestigefyllda tävling av stapeln, och den räknas som Svenska öppna långloppsfinalen bland de främsta teamen i Sverige.

Mer om STEC & Kontakt:

Vi bjuder gärna in dig på en fribiljett att besöka STEC och uppleva tävlingarna på plats.

Genom dessa förändringar sätter STEC en ny standard inom endurance racing i Sverige och Skandinavien. Med ett regelverk som fokuserar på rättvisa och öppenhet ser vi fram emot en säsong fylld med spänning, innovation och framförallt, äkta racingglädje.

För mer information och för att ta del av den spännande säsongen 2025, besök:

Kontaktinfo@stec.se

Webbwww.stec.se

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

McLaren F1 GTR Har Återvänt – Möt Den Gröna S1 LM

Nej, du har inte fallit ner i ett maskhål i rumtiden. Det är fortfarande 2025, och 30 år efter Gordon Murrays legendariska Le Mans-seger med F1 GTR har vi nu fått något som både hyllar och moderniserar det ikoniska mästerverket: S1 LM – Green Edition. Byggd av Gordon Murray Automotive (GMA) för en mycket speciell kund, är denna S1 LM en väglaglig F1 GTR-hyllning med en unik färgsättning som understryker bilens exklusivitet och racingarv. Den gröna lacken är inte bara visuellt slående – den är en blinkning till de klassiska racingfärgerna som prydde McLaren F1 GTR under 90-talet, nu kombinerad…
Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till  De Avlånga Supersportbilarna

Gordon Murray Automotive Le Mans GTR – En Hyllning Till De Avlånga Supersportbilarna

Under Monterey Car Week 2025 visade Gordon Murray Special Vehicles (GMSV) världen en superbil som väcker minnen från Le Mans guldålder: Le Mans GTR. Denna moderna skapelse är en hyllning till de legendariska långsvansprototyperna från 1970-, 80- och 90-talen – bilar som Matra-Simca MS660, Porsche 917 och Alfa Romeo Tipo 33/3. Med endast 24 exemplar planerade – en för varje timme av det ikoniska 24-timmarsloppet i Le Mans – har alla redan blivit sålda, och de första leveranserna väntas 2026. Detta gör Le Mans GTR till en av de mest exklusiva superbilarna på marknaden. Design och aerodynamik – en hyllning…
Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

Gordon Murray Automotive S1 LM – En Modern Hyllning till F1 GTR

I bilvärlden finns det vissa ikoner som aldrig bleknar. McLaren F1 GTR, som triumferade på Le Mans 1995, är en av dem. Nu återuppväcker Gordon Murray Automotive (GMA) denna legend med S1 LM, en väglegal superbil som förenar motorsportens historia med banbrytande ingenjörskonst och designfilosofi. Resultatet är en bil som alla som älskar McLaren F1 kan beundra och njuta av i en helt ny form. En direkt koppling till F1 GTR S1 LM är mer än inspiration – den är en modern tolkning av McLaren F1 GTR:s essens. Den bygger på T.50S-chassit, utvecklat av Murray själv, och är utrustad med…
Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Curvistan Bangkok Firar Första Året Med En Porsche-Ikonen Porsche 956 LH

Bangkok, september 2025 – när motorsportens historia möter kreativ kultur I hjärtat av Thong Lo, ett av Bangkoks mest pulserande kvarter, fylls galleriet och kreativa hubben Curvistan Bangkok av motorsportens magi. För att fira sitt första jubileum öppnar Curvistan en ny specialutställning, Raceborn, där Porsche 956 LH står i centrum – en bil som har sin plats i motorsportens historia, men som nu för första gången visas i Thailand. Bilen är på exklusivt lån från Porsche Museum i Stuttgart och bar startnummer ett när den kördes till seger av Jacky Ickx och Derek Bell vid 24 Hours of Le Mans…
Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

Porsche 911 Turbo S – Den Ultimata Allround-Sportbilen

IAA Mobility 2025, München – när prestanda möter lyx och intelligens På IAA Mobility 2025 i München stod en ikon återigen i rampljuset: Porsche 911 Turbo S, toppmodellen i 911-serien. Men denna gång är det mer än en evolution – det är en revolution i prestanda, teknik och körglädje. Med T-Hybrid-teknologi och en ny, innovativ twin-turbo drivlina tar Porsche sin mest kraftfulla produktions-911 hittills till en nivå som tidigare bara kunde drömmas om. “911 Turbo S är den mest kompletta och mångsidiga formen av att köra en Porsche 911. Den kombinerar komfort, individuell karaktär och otrolig prestanda – från daglig…
Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Audi Concept C – Starten På En Ny Radikal Era

Milano/Ingolstadt, februari 2025 – en designfilosofi som ska förändra Audi för alltid Det är en kylig morgon i Milano, men inne i den ljusa hallen där Audi just avslöjat Concept C vibrerar luften av förväntan. Framför scenen står Massimo Frascella, Audis Chief Creative Officer, med blicken stadigt riktad mot bilen som symboliserar hans vision. Han talar inte bara om en ny modell – han presenterar ett nytt tankesätt. En radikal omstart för ett av världens mest ikoniska bilmärken. Audi kallar det “The Radical Next”, ett koncept som sträcker sig långt bortom formgivning och in i själva hjärtat av varumärket. ”Vår…
Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

Hyundai Concept THREE – En Ny Era För Kompakta Elbilar

IAA Mobility 2025, München – framtiden får en ny form Under den pulserande mässgolvet i München, där världens bilentusiaster, ingenjörer och designers samlats för IAA Mobility 2025, drog ett namn till sig allas blickar – Hyundai Concept THREE. Med detta koncept tar Hyundai nästa steg i utvecklingen av sitt framgångsrika IONIQ-program och presenterar sin första kompakta elbilsstudie, som kombinerar banbrytande teknik med en djärv designfilosofi. Design som talar framtidens språk Vid första anblick är det tydligt att Concept THREE inte är en vanlig kompaktbil. Karossen präglas av rena, aerodynamiska linjer där varje detalj fyller en funktion – från de distinkta…
Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Ferrari 849 Testarossa – En Legend Återföds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari släpper en ny modell är det alltid en världsnyhet. Men när de väljer att återuppliva ett av sina mest ikoniska namn – Testarossa – blir det en historisk milstolpe. Den nya Ferrari 849 Testarossa är mer än en bil. Det är ett konstverk, ett tekniskt mästerverk och ett tydligt statement: Ferrari tänker inte bara bevara sitt arv, de tänker utveckla det och ta det in i framtiden. En Historisk Symbol Med Moderna Muskler Namnet Testarossa har en särskild plats i Ferraris historia. Det betyder ”rött huvud”, en hyllning till de rödmålade topplocken på Ferraris…
Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Ferrari 849 Testarossa Spider – En Ny Ikon Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra När Ferrari presenterar en ny modell är det alltid en global händelse. Men när de lanserar något som bär namnet Testarossa, ett av de mest legendariska namnen i märkets historia, blir det mer än bara en ny bil – det blir en manifestation av Ferraris själ. Med Ferrari 849 Testarossa Spider tar märket sina mest avancerade tekniska innovationer, inspirerade av både klassiska sportprototyper från 70-talet och modern Formel 1-teknologi, och paketerar dem i en öppen superbil som tänjer på gränserna för vad en roadster kan vara. En ny Testarossa – med historien i ryggen Namnet Testarossa…
Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In i Framtiden – Longbow Roadster Är Här!

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det finns ögonblick i bilvärlden som markerar starten på något nytt – där tradition och innovation möts i perfekt harmoni. Ett sådant ögonblick är nu här. Med den helt nya Longbow Roadster återupplivas essensen av brittiska sportbilar, men med ett modernt och kompromisslöst tillvägagångssätt. I centrum för detta spännande projekt står Jenny Keisu, en svensk entreprenör med en passion för bilar och teknik. Som medgrundare till Longbow Cars är hon med och bygger ett varumärke som redan innan lanseringen väckt stort internationellt intresse. ”Vi vill skapa en bil som inte bara hyllar det förflutna utan också…
Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Svenska Jenny Keisu Tar Brittisk Sportbilstradition In I Framtiden – Longbow Speedster Föds

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra På de brittiska landsvägarna där historien om ikoniska sportbilar skrivits om och om igen, föds nu ett nytt kapitel. Longbow, en helt ny aktör på den internationella bilscenen, tar sikte på att förena klassisk brittisk sportbilsdesign med modern prestanda och en exklusiv känsla. Bakom projektet finns bland andra svenska Jenny Keisu, som med sin entreprenörsanda och passion för bilar är med och bygger ett varumärke som redan väcker uppmärksamhet världen över. Och i centrum står Longbow Speedster – en bil skapad för entusiaster, samlare och alla som älskar körglädje i sin mest avskalade och råa form.…
Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Exklusiv Intervju med Magnus Bengtsson Ifrån Bengtsson Bil Premium Selecetion - Mercedes-Benz 350 SL – Ett Stycke Bilhistoria På Väg Till Frankrike

Text: Edvard Emanuelsson, Motorextra Det är en stilla förmiddag när jag möter Magnus Bengtsson över en kopp kaffe vid Åkeshofs Slott i Bromma. Platsen är lika stämningsfull som klassisk – en perfekt miljö för att prata om historien bakom en av världens mest ikoniska sportbilar. Åkeshofs Slott är dessutom destinationen för det kommande Classic & Dream Cars-eventet den 14 september, som Magnus arrangerar tillsammans med rallystjärnan och partnern Annie Seel. Snart kommer slottsgården att fyllas av unika bilar, passionerade entusiaster och drömmar på fyra hjul. Men idag är det en specifik bil som står i fokus – en Mercedes-Benz 350…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card