Den 9 juni 2024 blev en minnesvärd dag för racingentusiaster när Robert Dahlgren tog en efterlängtad revansch under den andra tävlingsdagen av STCC-premiären i Göteborg. Efter att ha vunnit på banan men diskvalificerats från finalerna under lördagen, återvände den regerande STCC-mästaren med kraft och säkrade segern i söndagens deltävling.
En Historisk Helg för STCC
Denna helg var särskilt betydelsefull då STCC skrev racinghistoria genom att bli världens första elektrifierade nationella touring car-mästerskap. Tävlingen ägde rum på den innovativa Head 2 Head-banan mellan Ullevi och Scandinavium i hjärtat av Göteborg. Det var en spektakulär uppvisning av teknisk innovation och racingfärdighet.
– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här. När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg, säger Robert Dahlgren.
Spänning In i Det Sista
Finalen på söndagen blev en spännande repris från lördagen, där CUPRA Sweden – PWR-föraren Robert Dahlgren med sin CUPRA Born mötte Brink Motorsports Jimmy Eriksson i en Tesla Model 3. Med endast 13 hundradels sekunders marginal säkrade Dahlgren segern i det andra finalheatet, vilket gav en dramatisk avslutning på helgen.
– Det är surt just nu, men vi tar med oss bra poäng den här helgen och det får vi vara nöjda med. Jag har haft en bra känsla hela dagen, så det var surt att förlora med så små marginaler. Det är ett långt mästerskap, men det här är en bra början, säger Jimmy Eriksson, som trots nederlaget lämnar premiärhelgen som mästerskapsledare.
Ola Nilssons Imponerande Debut
Exion Racings Ola Nilsson säkrade sin andra raka pallplats i STCC-debuten med en Volkswagen ID.3. Den regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren visade stor potential och lämnar Göteborg som tabelltrea.
– Jättekul, en fantastiskt rolig helg. Jag tycker vi har presterat bra och teamet har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har haft bra kval och bra race, kul med två pallplatser, säger Ola Nilsson.
Utmaningar och Triumfer
Brink Motorsport-föraren Mikael Karlsson slutade fyra efter en hård kamp med Jimmy Eriksson i deras semifinal. Trots att ha visat bra fart under söndagen, stoppades Tobias Brink i semifinalen av Robert Dahlgren. Andra förare som presterade starkt inkluderade Calle Bergman (BMW), Viktor Gustavsson (VW) och Anton Marklund (CUPRA) som rundade av topp åtta.
I teammästerskapet hade Brink Motorsport en stark premiärhelg och leder mästerskapet med 23 poäng över CUPRA Sweden – PWR. Exion Racing VW ligger på tredje plats, 37 poäng bakom ledarna.
En Utmanande och Blöt Helg
Premiären i Göteborg kantades av ihärdigt regn under hela helgen, men lagom till söndagens final kom solen fram. Micke Bern, VD för STCC, kommenterade den vädermässiga utmaningen och den tekniska framgången:
– En väldigt blöt helg. Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet. Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna.
Blickar Framåt
STCC är tillbaka på banan redan om tre veckor när Airport Race avgörs på Ljungbyheds Motorbana den 28-29 juni. Då återvänder STCC till sitt traditionella raceformat med 12 bilar samtidigt på banan, och spänningen ser ut att fortsätta växa.
För bilentusiaster och racingfans var Göteborgspremiären ett bevis på att STCC´s elektrifierade framtid är ljus, full av fart och oförutsägbar spänning.