RSA blir importör för JAC i Sverige

RSA blir importör för JAC, en av världens största tillverkare av elbilar, i Norge, Sverige, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Som traditionell importör kommer RSA att representera JAC på försäljning, service och eftermarknad. Den första modellen är JAC e-JS4 SUV som senare kommer att följas fler spännande elektriska modeller.

JAC är en av de största kinesiska biltillverkarna och producerar både personbilar och kommersiella fordon. Biltillverkaren är även Volkswagens elbilspartner i Kina. JACs elbilar tillverkas på samma löpande band som Volkswagen och säljs på den kinesiska marknaden under varumärket ”Sehol”. De har också tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med NIO och producerar för närvarande alla NIO-bilar på JACs egna högteknologiska och moderna fabriker.

JAC är ett av Kinas största exportföretag och finns i mer än 130 länder. I ett strategiskt samarbete med RSA, står nu Norden och därefter övriga Europa näst på tur.

”RSA har varit i dialog med JAC i mer än fem år för att lägga grunden till för att etablera ett komplett import- och återförsäljarnätverk för bilförsäljning, eftermarknad och reservdelsförsäljning i de nordeuropeiska länderna. Vi är glada att äntligen kunna starta det spännande samarbetet. Fabriken är tydlig i sin satsning på elbilar och vi har stora ambitioner för JAC och deras modeller. Vi är säkra på att det här är början på något stort”, säger RSA Sveriges vd Petter Nordesjö.


JAC har en lång historia inom produktion av både personbilar och kommersiella fordon, och har de senaste åren satsat stort på elektriska drivlinor. JAC var en pionjär inom tillverkning av elektriska fordon redan på 90-talet.


JAC e-JS4 – en elektrisk SUV

Den första modellen ut på marknaden är den helelektriska JAC e-JS4 – en familje-SUV i mellanklass med goda innerutrymmen och ett 66 kW batteri med räckvidd upp till 433-588 km (WLTP blandad/stad). 3-fas laddning, värmepump och appstyrning av klimatanläggning är standard vilket sörjer för god användning i nordiska förhållanden.

E-JS4 har en tuff exteriör med fina linjer medan interiören är rymlig och modern, inklusive en 10,25 ” pekskärm. Framsätena i läder är uppvärmda och justerbara i flera led.

Utrustningslistan är omfattande och inkluderar bl a elektriskt panoramatak, 360 graders kamera, Apple CarPlay/Android Auto – för att nämna del av utrustningen.

Priset för e-JS4 hamnar på 529.900kr och de första bilarna förväntas anlända till Sverige under kvartal 1 2023.


”Vi är på god väg att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk för JAC. RSA:s filosofi är att ha hög tillgänglighet genom återförsäljare i de flesta städer i de länder man är verksam i”, säger Rikard Lindström, försäljningschef JAC



Framtida modeller

JAC har under olika varumärken ett antal elektriska modeller på hemmamarknaden som täcker de flesta segment. De första planerade modellerna förutom e-JS4 för JAC i Europa, är småbilen e-JS1 och familjebilen e-J7 Pro.

“JAC är väldigt viktig i vårt internationella arbete. Vi tror att JAC kommer att passa perfekt in i vår produktportfölj, som redan består av eldrivna skåpbilar och personbilar. Dessutom öppnar det upp möjligheter i andra länder med vår nya satsning i Baltikum”, säger Petter Nordesjö.


För mer information, vänligen kontakta:

Rikard Lindström
RSA Sverige
rikard.lindstrom@rsasverige.se


Petter Nordesjö
RSA Sverige
info@rsasverige.se



Om JAC Motors

JAC grundades 1964 och tillverkar både personbilar och kommersiella fordon. JAC är en av världens största tillverkare av elbilar och säljer över en halv miljon fordon per år (både el- och fossilfordon). Under åren har företaget etablerat joint ventures med stora företag som Volkswagen och NIO.

Sedan starten 1964 har JAC utvecklats från att vara en tillverkare av lastbilar till att bli ett stort teknikföretag som utvecklar personbilar, motorer och elektriska drivlinor.


Om RSA


RSA är en nordeuropeisk bilimportör och officiell distributör av JAC i Norge. Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Lettland och Estland. Som ett privatägt företag med en historia som går tillbaka till 1936 har RSA utvecklat starka varumärken på flera marknader. I Sverige representeras RSA av dotterbolaget RSA Sverige.

RSA är importör för fem bilmärken i totalt 12 länder och har närmare 250 återförsäljare. I år räknar företaget med en omsättning på mer än 6 miljarder norska kronor och över 10 000 sålda bilar.

Med samarbetet mellan RSA och JAC tar företaget nu ytterligare ett steg in i bilindustrins framtid, med implementeringen av det helelektriska sortimentet av nuvarande och framtida modeller.




1768
1768
Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Grossglockner, Österrike – 20–21 juni 2025:I hjärtat av Alperna, på en av Europas mest legendariska alpina vägar, möttes bilkultur och historia i en unik hyllning till allt som Porsche står för. Under två magiska dagar förvandlades FAT Mankei till en levande tidskapsel – där banbrytande teknik, ikoniska modeller och passionerade entusiaster möttes under klarblå himmel. Sedan invigningen i maj 2023 har FAT Mankei blivit ett av Europas heligaste pilgrimsmål för motorälskare. Nu, två år senare, firade grundaren Ferdinand Porsche – sonson till Ferry Porsche och arvtagare till ett av bilvärldens mest respekterade namn – ett nytt kapitel: Porsche-communityns öppning av…
Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Sett et stort kryss i kalenderen – for siste helgen i august våkner Vålerbanen til live med lukten av svidd gummi, brølende motorer og et publikumsvennlig program som garantert vil få hjertet til å slå raskere hos enhver motorentusiast. Nå er det klart for premieren på Våler Motorshow – en ny, rå motorfest som kombinerer motorsport, motorkultur og action for hele familien. Dette er ikke bare et vanlig bil- og MC-treff – det er en motorfestival med alt du kan ønske deg. Fra intense konkurranser til messeområde, fra banekjøring for publikum til e-sport – Våler Motorshow blir en helg full…
BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

Välkommen till en ny dimension av prestanda, nytta och kompromisslös körglädje. BMW har släppt lös sin kanske mest mångsidiga M-bil någonsin – den första M3 CS Touring i historien. Den är rå, den är exakt, och den är byggd för att sudda ut gränsen mellan vardagsbil och banmaskin. 550 hästkrafter. Fyra dörrar. Full lastkapacitet. Inga ursäkter. Under motorhuven vilar ett tekniskt mästerverk – en 3,0-liters rak sexa med dubbelturbo och motorsport-DNA. Med en effekt på 550 hk och 650 Nm i vridmoment katapulteras du från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder. Och om du har tillräckligt med mod –…
Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus går in i 2026 med en uppdaterad Emira-lineup som kombinerar klassiskt förarengagemang med modern teknik och komfort. Två nya versioner, Emira V6 SE och Emira Turbo, tar plats i rampljuset – handbyggda i Hethel och fintrimmade för en generation som vill ha mer än bara prestanda. Ett arv i förvandling Emira har redan cementerat sin plats som en av de mest attraktiva mittmotorbilarna i premiumsegmentet – en perfekt bro mellan Lotus klassiska förardynamik och märkets framtid. I modellåret 2026 lyfter Lotus ribban ytterligare med två nya versioner: Emira V6 SE, en mer fokuserad och förfinad sexcylindrig dröm för entusiaster,…
Zagatos Mästervärk: AGTZ Twin Tail som Fångade Christian Von Koenigseggs Hjärta!

Zagatos Mästervärk: AGTZ Twin Tail som Fångade Christian Von Koenigseggs Hjärta!

I en värld där Christian von Koenigsegg själv skapar några av planetens mest avancerade och exklusiva hyperbilar, krävs det något alldeles extraordinärt för att väcka hans privata begär. Något som inte bara briljerar med teknik – utan med själ. Nu har en ny juvel parkerats i hans privata garage i Ängelholm: AGTZ Twin Tail – Commission No. 2. En hyllning till historien. Ett konstverk i rörelse. Och en av endast 19 exemplar i världen. En bil för bilbyggarens bilbyggare Att Christian von Koenigsegg väljer att köpa en bil från en annan tillverkare är i sig en nyhet. Men AGTZ Twin…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)