
Fler och fler förare skaffar sportbilar eller supersportbilar som de ofta benämns.
Fordon som klarar att köra upp till 3 gånger så fort som maxhastigheten på Svenska motorvägar. Porsche, Ferrari, Lamborghini men även Svenska Köningsegg ingår i den snabba fordonsgruppen.
Men är förarna utvecklade att hantera sina bilar i 200-300+ Kilometer i timmen? Nej det klart man inte får köra 200 km/h. Men dessa bilar är så snabba att de klarar att köra Svenska max 120 på ettans växel. Så det klart att det ibland missas och hastigheten kliver ibland förbi den lagstadgade.
STEC arbetar som motorsportutvecklare och skulle önska att 2024 blir ett år då många fler börjar köra racing. Detta för att lära känna din bil. Du har sjukvård på plats om det är en seriös arrangör. Banorna i Sverige är byggda med säkerhetstänk. Det är rejäla avåkningszoner. Det finns inga elstolpar, trottoarkanter och framför allt det finns inga medborgare som kan bli påkörda.
Varje gång vi läser om trafikolyckor, ofta unga förare som tappar kontrollen över sitt fordon och skadar sig själv eller andra tänker vi.. Varför började du inte köra racing min vän? Det finns banor från Skåne till Skellefteå. Ring dem och fråga när nästa ”Trackday” genomförs. Det finns bilsportklubbar närmare 350 stycken som alla är duktiga på att ta hand om dig och vägleda dig som förare att bli en duktig förare.

Jag (ordförande) gillar själv fart inget snack om den saken. Som 18 åring tillhörde jag de snabbaste bilbuden i Stockholms innerstad och såg varje leverans som en race emot klockan. Varje rödljus som en inbjudan till tävling. Jag ogillar när jag ser filmer inspelade där det utmanas att vara snabbaste förare på Essingeleden eller Stockholm-Uppsala under 8 minuter. När jag var 18 år hade min bästa kompis ”Julle” redan kört ihjäl sig. Julle älskade att gasa och industriområden på nätterna var vår arena. Jag, Staffan, Stefan, Rogge m.fl. arbetade på Vega Transport i Sundbyberg. Ingvar Lindgren ägaren hade själv kört mycket racing på klassiska banan Skarpnäck. Då tog man samma bil man hade som bruksbil på veckorna och körde racing på helgerna. Många av de stora namnen var med som . Jan Bellander, Erling Carlsson, Richard Cederlund, Bröderna Casby listan kan bli lång. Jag vill uppmana alla gasglada killar och tjejer att 2024 bli racingförare. Oavsett om du äger en s.k. ”Supersportbil” eller en normalbil så kom till racingbanan och skaffa dig praktisk träning på just din bil. Känn hur den uppträder när du provocerar den i kurvorna. Understyr den mycket eller kanske rent av överstyr? Träna på att panikbromsa med undanmanöver med anti sladd anti broms anti snart allting. Du kommer in i ett glatt gäng med likasinnade. Det arrangeras träffar över hela Sverige där den sociala samvaron är påtagligt bra. Vi är gasglada som lägger våra pengar på våra fordon. Jag vill med denna insändare bjuda in alla ”blyfötter” till att få utlopp på anpassade banor istället för allmänna trafiken. Jag kan garantera du växer bakom ratten och får med det ett säkerhetstänk. Du blir betydligt lugnare i vardagstrafiken för du vet att nästa lördag då ska jag gasa. På med handskarna hjälmen och välkommen till banorna 2024.

Vill du börja tävla inom racingen så finns det flera alternativ som det enklaste www.enkelbilsport.se som körs över stora delar av landet. Till racingen med STEC som är förträfflig genom att man kan vara flera förare på samma bil. Du erhåller racinglicens och det finns flera klasser beroende på hur dyra eller motorstarka bilar du önskar köra med. (Balance of performence) vilket är väldigt viktigt att det finns olika steg på racing trappan. STEC har också mycket utbildning för både nya och mer erfarna förare samt Trackday och Time-Attack för dig som vill köra med din gatbil på banan.
Välkommen till racingbanorna 2024!
För kontakt:
