Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

Vintagefeber med Peder, Tidlösa Ikonen: Lola T70 och Dess Rivalitet med Ford GT40!

Välkommen till ”Vintagefeber med Peder”, där vi dyker in i den fascinerande världen av klassiska bilar och racingens gyllene era. Idag fokuserar vi på en bil som blivit synonym med spänning och design, nämligen Lola T70.

I mitten av 1960-talet, när motorsporten nådde nya höjder, skapades Lola T70 av Eric Broadley och hans team på Lola Cars. Broadleys vision var att bygga en bil som kunde stå sig i konkurrensen på de mest prestigefyllda banorna. Resultatet blev en banbrytande maskin, utrustad med en kraftfull Chevrolet V8-motor och ett aerodynamiskt, lättviktigt chassi som garanterade topprestanda och manövrerbarhet.

Historien om Lola T70:s tillkomst
Berättelsen om Lola T70 börjar med dess skapare, Eric Broadley, en brittisk ingenjör och grundaren av Lola Cars. Broadley hade etablerat sig som en framstående figur i motorsportvärlden genom att designa och bygga banbrytande tävlingsbilar. Innan skapandet av Lola T70 spelade Broadley en avgörande roll i utvecklingen av Ford GT40, en bil som kom att bli ikonisk i sig själv.

Broadleys arbete med Ford GT40 började i början av 1960-talet när Ford ville utmana Ferrari, som vid den tiden dominerade Le Mans. Broadley förenade sig med Ford som en del av deras projekt och bidrog med sin expertis till GT40:s chassidesign. Men efter ett tag uppstod meningsskiljaktigheter om riktningen för projektet, och Broadley valde att återvända till sitt eget företag, Lola Cars.

Många spekulerar kring hur Broadleys frustration över att inte ha haft full kontroll över Ford GT40 inspirerade honom att bygga Lola T70 enligt sina egna preferenser, vilket bara underbygger Lola T70:s rykte som Broadleys sanna mästerverk. Inspirerad av erfarenheterna och lärdomarna från GT40-projektet, satte Broadley igång med att skapa en bil som skulle återspegla hans visioner fullt ut. Resultatet blev Lola T70, en banbrytande sportvagn designad för att konkurrera på internationella tävlingsbanor. Broadley använde en lättviktschassi av aluminium, som han hade finslipat under sin tid med GT40, och parat detta med en kraftfull Chevrolet V8-motor som gav bilen dess distinkta prestanda.

Lola T70 debuterade i tävlingssäsongen 1965 och blev snabbt uppskattad för sin hastighet och pålitlighet. Bilen visade sig särskilt framgångsrik i kortare sportvagnstävlingar, där Broadleys designbidrag från både hans tid med GT40 och hans egna innovationer kombinerades för att skapa en verklig tävlingsmaskin.

Bredvid sin rival, Ford GT40, skapade Lola T70 ett eget arv och blev en av de mest älskade och respekterade sportvagnarna från perioden. Broadleys modiga steg att lämna Ford och skapa T70 under Lola-fanan gav resultat, både i framgång på banan och i de varaktiga framgångarna inom historisk motorsport och samlarmarknaden idag.

Den Stora Rivaliteten med Ford GT40
Lola T70:s resa blev odödlig tack vare den bittra rivaliteten med Ford GT40. Dessa två ikoner ställdes ofta mot varandra på banor runt om i världen. Även om Ford GT40 dominerade på Le Mans, briljerade T70 i kortare tävlingar tack vare dess smidighet och kraftfulla acceleration. Denna duell fängslade racingvärlden och blev en del av motorsportens mytologi.

Lola T70 i Modern Tid
Idag fortsätter Lola T70 att trollbinda både bilsamlare och racingentusiaster. Med sin historiska betydelse och eleganta design har bilen blivit ett eftertraktat objekt på auktioner och en stjärna på historiska racingevenemang som Goodwood Revival och Le Mans Classic. Exemplar ägda av kända samlare, som Nick Mason från Pink Floyd, visar att T70 fortfarande lever och andas racinghistoria.

Värdeökning på Lola T70
Under de senaste decennierna har värdet på vintagebilar som Lola T70 ökat markant. Samlare betalar idag ofta miljonbelopp för välbevarade exemplar, vilket speglar bilens unika position i bilhistorien. Denna prisökning är ett tecken på bilens fortlöpande arv och den tidlösa attraktion som dessa historiska fordon erbjuder.

I ”Vintagefeber med Peder” hyllar vi dessa klassiker för deras roll i att forma motorsportens nutid och framtid. Lola T70 står som ett bevis på mänsklighetens ständiga strävan efter perfektion och ingenjörskonst på högsta nivå, och dess värde i dagens marknad understryker dess ständiga relevans och allure i hjärtat av samlare världen över.

Vintagefeber med Peder

Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!

www.bransleupproret.org

www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064

IMG_9317

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Så här underhåller du ditt batteri för maximal livslängd med tips ifrån TH-Pettersson!

Så här underhåller du ditt batteri för maximal livslängd med tips ifrån TH-Pettersson!

Kylan är en riktig prövning för bilens batteri.  Många har upplevt den frustrerande känslan av att vrida om nyckeln en frostig morgon och mötas av tystnad.  Men med rätt skötsel och underhåll kan du förhindra att ditt batteri lämnar dig i sticket.  Här är våra bästa tips för att hålla batteriet i toppform genom vinterns utmaningar: Använd batteriet regelbundet Ett batteri som inte används riskerar att tappa kapacitet och sulfatera – en process där blyplattorna beläggs med kristaller och minskar batteriets prestanda. Rena poler för bättre kontakt Korrekt strömförsörjning kräver rena poler. Om polerna är belagda med smuts eller oxid, kan du använda…
Vintagefeber med Peder: Vår Mercedes-Connaisséur Magnus ifrån Bengtsson Bil Premium Selection berättar storyn om Mercedes S-klass W116 & Relationen till TV-Serien Dallas!

Vintagefeber med Peder: Vår Mercedes-Connaisséur Magnus ifrån Bengtsson Bil Premium Selection berättar storyn om Mercedes S-klass W116 & Relationen till TV-Serien Dallas!

Med solen glimmande över Bengtsson Bil Premium Selection´s gårdsplan och en aura av klassisk elegans, står den där – en Mercedes S-klass W116 från 1974. Modell 450SEL. Med sin V8 på 225 hästkrafter och en historia som doftar av både lyx och nostalgi, är det svårt att inte bli förälskad vid första anblicken. Magnus, vår alldeles egna ”Mercedes-Connaisséur” på Bengtsson Bil Premium Selection, tar emot med ett varmt leende och en kopp nybryggt kaffe. ”Den här bilen är inte bara ett fordon,” säger han med stolthet i rösten. ”Det är en tidsmaskin. Årets Bil 1974, svensksåld och en ikon i…
Vintagefeber med Peder, Tidlösa Ikonen: Lola T70 och Dess Rivalitet med Ford GT40!

Vintagefeber med Peder, Tidlösa Ikonen: Lola T70 och Dess Rivalitet med Ford GT40!

Välkommen till ”Vintagefeber med Peder”, där vi dyker in i den fascinerande världen av klassiska bilar och racingens gyllene era. Idag fokuserar vi på en bil som blivit synonym med spänning och design, nämligen Lola T70. I mitten av 1960-talet, när motorsporten nådde nya höjder, skapades Lola T70 av Eric Broadley och hans team på Lola Cars. Broadleys vision var att bygga en bil som kunde stå sig i konkurrensen på de mest prestigefyllda banorna. Resultatet blev en banbrytande maskin, utrustad med en kraftfull Chevrolet V8-motor och ett aerodynamiskt, lättviktigt chassi som garanterade topprestanda och manövrerbarhet. Historien om Lola T70:s…
Motorextra lanserar i hela Skandinavien i Norge, Danmark & Finland direkt i Appstore och Google Play med plattformen kompatibel på 9 Språk och Hundratusentals Läsare!

Motorextra lanserar i hela Skandinavien i Norge, Danmark & Finland direkt i Appstore och Google Play med plattformen kompatibel på 9 Språk och Hundratusentals Läsare!

Motorextra, den digitala plattformen som blivit navet för motorentusiaster i Sverige, har nu tagit ett stort steg ut i Norden. Med lanseringar i Norge, Danmark och Finland stärker Motorextra sin position som en av Nordens mest omfattande tjänster för bil- och motorintresserade. Under sina regionala domäner – www.motorextra.se, www.motorextra.no, www.motorextra.dk, och www.motorextra.fi – erbjuds nu samma funktionalitet, inspiration och samlingspunkt som gjort succé i Sverige. Över 100 000-tals läsare varje månad – på flera språkMotorextra har på kort tid vuxit till en plattform som inte bara är en nordisk angelägenhet. Med över 100 000-tals läsare varje månad har plattformen blivit…
Alexandre Bernini: Designpraktikanten som Fick Koenigsegg-älskare att Drömma!

Alexandre Bernini: Designpraktikanten som Fick Koenigsegg-älskare att Drömma!

När Alexandre Bernini satte sig vid ritbordet för sitt praktikprojekt hos Koenigsegg, anade han nog inte att hans design skulle bli en viral sensation bland sportbilsälskare världen över. Med en stil som balanserar teknologisk precision och ren konst, skapade Bernini ett koncept som inte bara fångar essensen av Koenigsegg – det är en vision som entusiaster nu hoppas få se på vägarna. En Vision För Framtiden Bernini, som tidigare praktiserat hos både Toyota och BYD, har en imponerande portfölj av erfarenheter. Hans tid på Koenigsegg, dock, visade sig vara en perfekt symbios mellan hans egen kreativa stil och det svenska…
Jaguar Type 00: Ett Mästerverk i Design och Teknik på 4,6 meter!

Jaguar Type 00: Ett Mästerverk i Design och Teknik på 4,6 meter!

Miami, 3 december 2024 – Solnedgången över Miami Beach blev kulissen för en historisk händelse. Med den vibrerande staden som bakgrund avslöjade Jaguar sitt mest radikala koncept hittills: Jaguar Type 00. En bil som är lika mycket konstverk som teknologisk pionjär – en symbol för framtidens djärvhet och kreativitet. Ett Radikalt Designspråk: Där Form Mötte Funktion Med ett designspråk som utmanar normen representerar Jaguar Type 00 den nya eran av bilindustriell innovation. Den är inte en produkt för masstillverkning utan en manifestation av Jaguars filosofi: att radera det ordinära och skapa något exceptionellt. Konceptet bygger på aerodynamisk perfektion, där varje…
BMW Gran Lusso Coupé: När Tysk Ingenjörskonst Möter Italiensk Elegans

BMW Gran Lusso Coupé: När Tysk Ingenjörskonst Möter Italiensk Elegans

I bilvärlden finns det få samarbeten som fångar essensen av lyx och prestanda så perfekt som BMW Gran Lusso Coupé. Född ur ett samarbete mellan tyska BMW och den italienska designstudion Pininfarina, är denna konceptbil en hyllning till den sofistikerade föreningen av ingenjörskonst och konstnärlig perfektion. Presenterad på Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2013, har Gran Lusso Coupé blivit en odödlig symbol för exklusivitet och innovation. Design: En Skulptur av Lyx Vid första anblicken är BMW Gran Lusso Coupé en bil som får dig att tappa andan. Dess långa, svepande linjer och majestätiska proportioner skapar en aura av självförtroende och styrka.…
Pininfarina Apricale – Miljövänliga Hypersportsbilen med Nollutsläpp?

Pininfarina Apricale – Miljövänliga Hypersportsbilen med Nollutsläpp?

När Pininfarina och Viritech gick samman för att skapa Apricale, satte de ett nytt riktmärke för vad en hyperbil kan vara. Föreställ dig en bil som kombinerar futuristisk teknologi med klassisk italiensk design, samtidigt som den erbjuder noll utsläpp och kraft som får hjärtat att rusa. Apricale är inte bara en bil – det är en revolution inom hållbar prestanda. Hyperbil med elektrisk kraft och vätgasens smidighet Apricale, som presenterades 2022 i Cambiano, Italien, är världens första hyperbil med nollutsläpp och imponerande prestanda. Med en vikt på endast 1 000 kg och en topphastighet över 350 km/h utmanar den allt…
Pininfarina H2 Speed 2018 – Framtidens racingbil med nollutsläpp

Pininfarina H2 Speed 2018 – Framtidens racingbil med nollutsläpp

För förare som älskar fart och prestanda, men samtidigt respekterar miljön, är Pininfarina H2 Speed svaret på framtidens hållbara racingdrömmar. Som världens första el-vätgasdrivna racingbil representerar H2 Speed en banbrytande innovation som kombinerar prestanda, exklusivitet och miljömedvetenhet – allt inramat i Pininfarinas signaturstil. Från koncept till verklighet H2 Speed debuterade som ett konceptfordon på Genève Motor Show 2016 och tog emot flera prestigefyllda utmärkelser, inklusive ”Concept Car of the Year”. Två år senare, 2018, blev konceptet verklighet. Med endast 12 exemplar i produktion riktar sig denna unika bil till miljömedvetna ”gentleman drivers” som söker en racingupplevelse med ett extra lager…
Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

På den solkyssta asfalten vid Circuito Do Sol i Portugal samlades entusiaster och förare för trackday! Därför vill STEC skapa solsemestrar med långloppsracing vid Circuito Do Sol med ett lopp där uthållighet och taktik spelar huvudrollen. Med en utmanande bana som slingrar sig genom det portugisiska landskapet sattes både maskiner och människor på prov. Deltagarna bjöd på en spektakulär kamp om varje sekund, där varje kurva och raksträcka blev en arena för både precision och passion. STEC fortsätter att visa varför långloppsracing inte bara är en sport, utan en konstform och livsstil där teamwork och beslutsamhet skapar magi på banan!…
Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

I hjärtat av Amsterdam, under den välkända METS Trade-mässan, samlasvärldens främsta aktörer inom marin innovation. Mitt bland montrarfyllda av avancerade elektriska drivlinor, navigationssystem och andra hållbaralösningar står två nordiska företag som fångar allas blickar: svenskaOrust Eboats med Strana-bilder/filmer vid norska SeaDrive montern. Tillsammans delar de en monter som blivit en av mässans mest välbesökta – och det är inte svårt att förståvarför. Strana med SeaDrive-pod: Stjärnan i SeaDrives monter där du kan provköra med joystick alternativt rattstyrning, tar en central plats iSeaDrive.no:s monter, där båten presenteras på bild och film, som en perfekt plattform föratt visa SeaDrives elektriska pod-motorteknik. Båtens eleganta designoch dess banbrytande räckvidd till…
Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Det är en berättelse som känns lika osannolik som inspirerande: en förlorad skiss från Colin Chapman, Lotus legendariske grundare, återupptäckt av hans son Clive Chapman mer än 50 år senare. En bil som aldrig fick sin chans att erövra banorna i den ikoniska Can-Am-serien, nu återfödd för en ny generation – Lotus Type 66. En Resa Från Dröm Till Verklighet I slutet av 1960-talet var Can-Am-serien ett av motorsportens mest vågade kapitel, där reglerna var lika gränslösa som ambitionerna. Det var här Lotus ursprungliga Type 66 var tänkt att glänsa. Colin Chapman och Geoff Ferris skapade ritningarna för en racerbil…
stec-norge (1)