Välkommen till ”Vintagefeber med Peder”, där vi dyker in i den fascinerande världen av klassiska bilar och racingens gyllene era. Idag fokuserar vi på en bil som blivit synonym med spänning och design, nämligen Lola T70.
I mitten av 1960-talet, när motorsporten nådde nya höjder, skapades Lola T70 av Eric Broadley och hans team på Lola Cars. Broadleys vision var att bygga en bil som kunde stå sig i konkurrensen på de mest prestigefyllda banorna. Resultatet blev en banbrytande maskin, utrustad med en kraftfull Chevrolet V8-motor och ett aerodynamiskt, lättviktigt chassi som garanterade topprestanda och manövrerbarhet.
Historien om Lola T70:s tillkomst
Berättelsen om Lola T70 börjar med dess skapare, Eric Broadley, en brittisk ingenjör och grundaren av Lola Cars. Broadley hade etablerat sig som en framstående figur i motorsportvärlden genom att designa och bygga banbrytande tävlingsbilar. Innan skapandet av Lola T70 spelade Broadley en avgörande roll i utvecklingen av Ford GT40, en bil som kom att bli ikonisk i sig själv.
Broadleys arbete med Ford GT40 började i början av 1960-talet när Ford ville utmana Ferrari, som vid den tiden dominerade Le Mans. Broadley förenade sig med Ford som en del av deras projekt och bidrog med sin expertis till GT40:s chassidesign. Men efter ett tag uppstod meningsskiljaktigheter om riktningen för projektet, och Broadley valde att återvända till sitt eget företag, Lola Cars.
Många spekulerar kring hur Broadleys frustration över att inte ha haft full kontroll över Ford GT40 inspirerade honom att bygga Lola T70 enligt sina egna preferenser, vilket bara underbygger Lola T70:s rykte som Broadleys sanna mästerverk. Inspirerad av erfarenheterna och lärdomarna från GT40-projektet, satte Broadley igång med att skapa en bil som skulle återspegla hans visioner fullt ut. Resultatet blev Lola T70, en banbrytande sportvagn designad för att konkurrera på internationella tävlingsbanor. Broadley använde en lättviktschassi av aluminium, som han hade finslipat under sin tid med GT40, och parat detta med en kraftfull Chevrolet V8-motor som gav bilen dess distinkta prestanda.
Lola T70 debuterade i tävlingssäsongen 1965 och blev snabbt uppskattad för sin hastighet och pålitlighet. Bilen visade sig särskilt framgångsrik i kortare sportvagnstävlingar, där Broadleys designbidrag från både hans tid med GT40 och hans egna innovationer kombinerades för att skapa en verklig tävlingsmaskin.
Bredvid sin rival, Ford GT40, skapade Lola T70 ett eget arv och blev en av de mest älskade och respekterade sportvagnarna från perioden. Broadleys modiga steg att lämna Ford och skapa T70 under Lola-fanan gav resultat, både i framgång på banan och i de varaktiga framgångarna inom historisk motorsport och samlarmarknaden idag.
Den Stora Rivaliteten med Ford GT40
Lola T70:s resa blev odödlig tack vare den bittra rivaliteten med Ford GT40. Dessa två ikoner ställdes ofta mot varandra på banor runt om i världen. Även om Ford GT40 dominerade på Le Mans, briljerade T70 i kortare tävlingar tack vare dess smidighet och kraftfulla acceleration. Denna duell fängslade racingvärlden och blev en del av motorsportens mytologi.
Lola T70 i Modern Tid
Idag fortsätter Lola T70 att trollbinda både bilsamlare och racingentusiaster. Med sin historiska betydelse och eleganta design har bilen blivit ett eftertraktat objekt på auktioner och en stjärna på historiska racingevenemang som Goodwood Revival och Le Mans Classic. Exemplar ägda av kända samlare, som Nick Mason från Pink Floyd, visar att T70 fortfarande lever och andas racinghistoria.
Värdeökning på Lola T70
Under de senaste decennierna har värdet på vintagebilar som Lola T70 ökat markant. Samlare betalar idag ofta miljonbelopp för välbevarade exemplar, vilket speglar bilens unika position i bilhistorien. Denna prisökning är ett tecken på bilens fortlöpande arv och den tidlösa attraktion som dessa historiska fordon erbjuder.
I ”Vintagefeber med Peder” hyllar vi dessa klassiker för deras roll i att forma motorsportens nutid och framtid. Lola T70 står som ett bevis på mänsklighetens ständiga strävan efter perfektion och ingenjörskonst på högsta nivå, och dess värde i dagens marknad understryker dess ständiga relevans och allure i hjärtat av samlare världen över.
Vintagefeber med Peder
Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!