
22 kilometer. Det är allt. Den här Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster har knappt lämnat stillheten sedan den föddes ur ett av motorsportens mest intensiva kapitel. Och av de sex som någonsin tillverkades – är detta ett orört mästerverk. Ett tidskapsel från racingens guldålder.

När banracing blev gatlagligt
1990-talet var en tid då motorsportens giganter slogs med full kraft i FIA GT Championship. För att få tävla med GT1-bilar krävdes homologering – att tillverka minst 25 gatlegala versioner.

Mercedes-Benz svarade inte bara upp till kraven – de överträffade dem.

Det resulterade i något nästintill otänkbart: CLK-GTR, en racerbil född för att dominera, förklädd i ett (minimalt) gatvänligt format. Totalt byggdes 20 coupéer – och endast 6 roadsters. Den här, chassinummer WDB2973971Y000035, är en av dem. Ett av sex unika konstverk.

Ett öppet rovdjur
Roadstern introducerades efter att coupén redan skrivit in sig i historieböckerna. Med sitt öppna tak erbjöd den en ännu råare och mer sinnesvidgande körupplevelse. Under den aerodynamiska karossen ruvar en 6,0-liters V12 med 612 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad sekventiell manuell växellåda.

0 till 100 km/h går på drygt 3 sekunder, toppfarten landar på svindlande 335 km/h. Men siffrorna berättar bara halva historien – känslan av att sitta i ett öppet GT1-monster, med vinden rivande över hjälmen och V12:an skrikande bakom ryggen, är något som få någonsin får uppleva.

Designen – form och funktion i symbios
Formgiven av Gerhard Ungar med fokus på banprestanda snarare än boulevardposering. Ändå är den silverfärgade siluetten med sitt karaktäristiska luftintag, breda hjulhus och tävlingsinspirerade proportioner omöjlig att förbise.
Invändigt möts man av en stramt svart interiör, där funktion går före flärd. Men just i det kompromisslösa finns CLK-GTR:s sanna lyx: känslan av att befinna sig i ett kapitel av racinghistorien, med ratten i handen.

Racingens arv – från triumf till tragedi
CLK-GTR var en omedelbar succé på banan. Under sin debut i 1997 års FIA GT Championship dominerade Mercedes-AMG totalt. Bilen utvecklades på blott 128 dagar – men levererade ett mästerskap redan första året. 1998 upprepades triumfen.

Men så kom skiftet. FIA lade ned GT1-klassen efter 1998. Mercedes utvecklade då CLR, en vidareutveckling av CLK-GTR för Le Mans 1999. Men där gick det snett – bokstavligen. CLR lyfte från banan vid hög hastighet och flög, i flera fall, spektakulärt av banan. Mercedes drog sig ur Le Mans. Men CLK-GTR levde kvar – som en symbol för både seger och gränslös ambition.

Ett samlarobjekt utan motstycke
Detta exemplar – med endast 22 kilometer på mätaren – har levt sitt liv i en privat samling i Saudiarabien. Det är praktiskt taget orörd. Ingen patina. Inga kompromisser. Bara ren, oförvanskad ingenjörskonst från en tid då motorsporten vågade drömma stort.

Och det är just det som gör denna bil så betydelsefull. Den är inte bara en av sex. Den är ett kulturellt dokument över GT1-erans storhet, över Mercedes-AMG:s orubbliga ingenjörskonst, och över en tid då bilar fortfarande byggdes för att vinna – inte bara sälja.

Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster är inte bara ett fordon. Den är en påminnelse om racingens obändiga vilja att tänja gränser – och om vad som händer när man för en gångs skull, utan kompromiss, låter banan bli väg.
Vintagefeber med Peder
Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!
www.facebook.com/profile.php?id=61567198719064
