Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi.
Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.
Början på en Dröm
Venturis resa började 1986 med den blygsamt namngivna MVS Venturi 200. För den nyfikne står MVS för Manufacture de Voitures de Sport, vilket betyder ”sportbilstillverkare”. Med en försiktig start och senare förbättringar som 1989 års MVS Venturi 260, byggde märket upp ett rykte som en seriös utmanare.
Men det var först 1992 som Venturi verkligen tog steget in i superbilens värld. Då lanserades den bil som skulle definiera deras arv: 400 GT.
Design: Ett Superbilens Potpurri
Vid första anblick kan 400 GT verka som en greatest hits-samling av 70- och 80-talets superbilar. Den påminner om en Ferrari F40 med stänk av Lotus Esprit, en nypa BMW M1 och en hint av Ferrari 328. Resultatet? En bil som är lika 90-tal som en grunge-låt, men samtidigt helt unik.
Även om designen fick sin beskärda del av kritik, lyckades Venturi skapa en bil som fångar självaste essensen av eran. Och under dess aerodynamiska skal låg en ingenjörsdröm.
Teknik: Magin bakom PRV V6
400 GT skilde sig från mängden genom att inte satsa på en V12 eller en twin-turbo V8. Istället använde den en PRV V6-motor – resultatet av ett samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo. För puristerna kanske detta låter enkelt, men Venturi arbetade sin magi på denna motor.
Med större turboaggregat och intercoolers pressade de upp effekten till imponerande 408 hästkrafter och 520 Nm. För en bil som endast vägde 1 134 kg, var detta mer än tillräckligt för att ge Ferrari 355 en match – och det till ett lägre viktpris.
Det som verkligen satte Venturi på kartan var dock dess bromsar. 400 GT blev den första gatlegala bilen i världen att erbjuda kolfiberbromsar som standard.
Racingblod i Ådrorna
Även om 400 GT var en imponerande gatbil, var den i hjärtat en racerbil. Den designades ursprungligen för FIA
enhetsklass med Venturi-bilar. Det är här vår huvudperson tar sin plats i rampljuset.
Den bil som nyligen dök upp till försäljning i Paris är chassi nummer 51, en av endast 73 Trophy-versioner som tillverkades. Från 1992 till 1994 tävlade den i Gentlemen Drivers Trophy, följt av Philippe Charriol Supersports Trophy 1995 och andra racingevent fram till 2000.
Efter år av intensiv racing fick denna bil en välförtjänt helrenovering 2016. Idag är den återställd till sitt ursprungliga skick, med en elegant silverlack och en blå racingrand som påminner om dess tävlingsarv.
En Samlarbil för de Modiga
Att äga en Venturi 400 GT är som att äga en bit motorsporthistoria. Med endast 73 exemplar byggda är det sällsynt att dessa bilar dyker upp på marknaden. Priset för chassi nummer 51? 165 000 euro – cirka 1,9 miljoner kronor. Med tanke på dess låga produktionsantal och rika racinghistoria, är det dock svårt att argumentera emot värdet.
Venturi: En Underskattad Pärla
Venturi 400 GT är mer än bara en bil; det är en symbol för fransk ingenjörskonst och en påminnelse om att även små tillverkare kan skapa något som för evigt lämnar ett avtryck i bilhistorien.
Så nästa gång du ser en Ferrari eller en Porsche, tänk på Venturi – märket som vågade drömma stort och levererade något som, än idag, är lika imponerande som det var på 90-talet.
Vintagefeber med Peder
Skriven av Motorentusiasten Peder Blohm Bokenhielm ifrån Bränsleupproret!