Kinesiska teknikföretaget Xiaomi har just tagit ett monumentalt steg in i bilindustrin med lanseringen av sin första bilmodell någonsin – Xiaomi SU7. Under den storslagna presentationen avslöjade företaget sina långsiktiga ambitioner att inom en tidsram på 15 till 20 år bli en av världens fem största biltillverkare. SU7, en elbil, är startskottet för denna resa mot bilmarknadens toppskikt.
Med en längd på 4997 mm, en bredd på 1963 mm och en höjd på 1455 mm, tillsammans med en imponerande hjulbas på 3000 mm, lovar Xiaomi att SU7 kommer att erbjuda två olika drivlinjealternativ. Den första varianten är bakhjulsdriven med en motor på 220 kW, medan den andra är fyrhjulsdriven och skryter med en maximal motoreffekt på 495 kW.
”Xiaomis målsättning är att skapa en drömbil som står i paritet med Porsche och Tesla,” sade VD Lei Jun under den högprofilerade presentationen.
För att uppnå detta mål kommer modellen att använda batteriteknologi från industriledande företag som CATL och BYD. Genom att erbjuda batteripaket varierande mellan 73,6 kWh och upp till 101 kWh, siktar SU7 på en imponerande räckvidd på över 800 kilometer med hjälp av CLTC-tekniken. Dessutom bygger den på en 800 voltsarkitektur för att möjliggöra snabbare laddning.
Xiaomi har också lyckats pressa vikten på basmodellen ner till strax under två ton (1980 kg). Topprelaterade modeller, utrustade med det största batteriet, förväntas väga 2205 kg.
Den banbrytande modellen kommer att byggas med den senaste tekniken, inklusive en avancerad produktionsmetod där bilens delar gjuts i större sammanhängande delar – en teknik som liknar Teslas gigacasting, men som Xiaomi benämner som Hypercasting.
SU7 kommer dessutom att vara utrustad med avancerade förarassistanssystem och autonoma funktioner. Xiaomi kommer att erbjuda modellen i varianter både med och utan Lidar, vilket är en teknik som möjliggör 3D-mappning och används i många autonoma fordonslösningar.
Försäljningen av Xiaomi SU7 förväntas börja inom de kommande månaderna, och denna entré på elbilsmarknaden förväntas sätta Xiaomi i en stark position för att konkurrera med etablerade namn som Tesla och Porsche.